Endelig, en rar Citroën

Citroën C4 Cactus er er noe helt for seg selv. En prestasjon det er verdt å merke seg i dagens bilflora.

Publisert:

Citroën har laget noen av bilhistoriens viktigste biler, som Traction Avant, ID/DS og CX, kjøretøy som lå minimum ett tiår foran sine konkurrenter, men det begynner å bli noen år siden.

I tillegg har de laget et designikon som 2CV og en rekke andre originale kjøretøy. Det begynner også å bli en del år siden.

Siden den gang har de laget biler som nesten er som alle andre, på plattformer de deler med Peugeot, og det i et Europeisk bilmarked som etter hvert har blitt skikkelig kleint for biler som er midt på treet.

Dårlige vilkår for å finne på noe sprekt, muligens? Eller en anledning til å finne tilbake til noen av røttene som en gang gjorde Citroën til et merke man måtte respektere? Som kan få dem ut av den grå massen av biler som ingen egentlig bryr seg om.

Billig

Her passer Cactus perfekt inn. Det er en bil som ikke likner på noe annet. Det er rett og slett en skikkelig rar bil. På utsiden finner man noe Citroën kaller «Airbump», dette er et slags fôr på utsiden, i myk plastikk som beskytter dørene. Riktignok ikke i en slik utstrekning at de dekker enden på bakdøren, dermed kan man fortsatt ikke klaske den inn i nabobilen på parkeringen ved Ikea uten å forvente en ripe. Derimot kan du kjøre handlevognen rett i siden på bilen uten at det er noe problem.

(saken fortsetter under bildet)

ÅPENT: Interiøret er ryddig og fint. De har flyttet passasjerairbaggen til taket, slik at hanskerommet er av god gammeldags størrelse.

Fikst, men neppe noe som kommer til å revolusjonere bilindustrien. Samtidig er det noe veldig sjarmerende med Cactus. Den skiller seg ut, har flere artige løsninger og prisen starter på 190.000 kroner. Jepp 190.000. Det er rett og slett billig.

Man kan med dette tro at bilen er som en Gjende-kjeks med hjul, men sånn umiddelbart er faktisk følelsen av dette er en ganske påkostet og robust bil. Innvendig er det veldig funksjonelt, med enkle og fine materialer. Airbaggen på passasjersiden er i taket slik at bilen har realt hanskerom. I utgaver med automatgir kan man legge ned armlenen slik at setene foran blir en sofa.

Lett

Til tross for at det ikke er en stor bil, 415 centimeter lang, er plassen innvendig veldig god og glasstaket gjør at det føles luftig. I det hele tatt et veldig fint sted å være. Alt er lagt på et fullstendig basic-nivå, og det fungerer. Et bilde på det er giret. Det styres fra noen svære knapper som trolig er kjøpt på Enklere liv, de er virkelig ikke til å ta feil av.

Problemet er bare at de er koblet til en fullstendig ussel girkasse. Jeg skal ikke bruke mye tid på den her, bare nevne at det ikke er noen girløsninger som er tregere per i dag og at man bør ofre sofaløsningen foran, og gå for et manuelt gir.

Bilen vi prøvde er den absolutte topputgaven med 92 hesters diesel og utstyrsnivået «Edition High», hvor interiøret er i delskinn, det hele til den fortsatt sympatiske prisen 260.000.

(saken frotsetter under bildet)

MYK BILIST: Cactus har såkalte «Airbumps» på sidene. Noe ganske annet enn de klassiske sidelistene. Citroën regner med å selge rundt 300 Cactus i år og 600 neste år.

I all sin enkelthet har Cactus blitt en lett bil, 1055 kilo, som gir en rekke goder. For dem som ikke liker å gi penger til staten, kan det nevnes at kun 40.000 av kjøpesummen er bilavgifter. Det gjør også at de 92 hestekreftene føles ganske kvikke. Rent teknisk gjør det at understellet takler svinger og ujevnheter på en adekvat måte.

Klovnenese

Noen sportslig bil er det ikke, men det er det heller ingen signaler om at den skal være. Derimot er komfortabel nok.

Men sparsommeligheten, og den lave vekten har noen følgefeil. Rattet kan ikke stilles i dybden, noe som gjør at det blir vanskelig å få en skikkelig sittestilling. Vinduene ved baksetene kan ikke rulles ned, bare vippes litt ut. Glasstaket kan ikke åpnes og baksetet kan ikke deles.

Mer bilstoff på E24 BIL

Går man for en Cactus må man med andre ord akseptere at den er veldig spartansk på visse felt. Samtidig har den en 7-tommers berøringsskjerm som fungerer utmerket, langt bedre enn jeg har opplev i biler som koster mange ganger så mye.

Ser man på pris og type bil kan man fort tenke seg til at Dacia Duster er konkurrent til Cactus, men der må det sies at Citroën har laget en langt mer raffinert bil. En Duster er en bil som virker minst ti år gammel, Cactus føles frisk og moderne.

Man får også mye oppmerksomhet i en Cactus. Folk snur seg og peker, men jeg satt med en litt usikker følelse rundt dette. Er det som å kjøre rundt i en gigantisk klovnenese, eller synes folk den er fin?

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om