Kina skaper hodebry for Volkswagen

Mange i bilbransjen, og særlig Volkswagen, sliter i Kina. Det kan gi den tyske bilgiganten en milliardsmell.

KINESERNE ER IKKE LIKE IVRIGE: Volkswagen opplevde at salget falt i Kina i første halvdel av 2015. Det har ikke skjedd på ti år. Bildet er fra Volkswagens lagringsanlegg på fabrikken i Wolfsburg, Tyskland.

Tobias Schwarz
Publisert:

Volkswagen-aksjen har fått har medfart den siste tiden, hovedsakelig på grunn av utviklingen i selskapets viktigste marked: Kina. Rundt 40 prosent av bilene Volkswagen-konsernet produserer blir solgt i landet.

Fredag er aksjen ned nesten tre prosent på Frankfurt-børsen og aksjens nedtur ser dermed ut til å fortsette.

Den siste uken er aksjen ned 5,27 prosent, mens den har falt 15 prosent de siste tre månedene.

Det tyske magasinet Manager Magazin rapporterer at svakheten i det kinesiske bilsalget kan redusere Volkswagens overskudd med over en milliard euro, ifølge Dagens Industri.

Det tyske magasinet siterer kilder rundt konsernledelsen i Volkswagen.

Volkswagen annonserte for få dager siden at de for første gang på mange år opplever en nedgang i salget i Kina. I første halvår var leveransene ned 3,9 prosent til 1,74 millioner biler, sammenlignet med året før.

Volkswagen-konsernet står bak en rekke kjente merkenavn, i tillegg til Volkswagen. Det viser seg også at det ikke bare er hovedmerket til Volkswagen som sliter i Kina.

Torsdag ble det kjent at Audi bytter ut sin Kina-sjef fra 1. september på grunn av fallende vekst i salget i det som er Audis største marked. For første gang på to år falt salget i mai og juni for Audi, ifølge Bloomberg.

Situasjonen har allerede fått Volkswagen til å agere. Tidligere i år skal de ha gått inn med 150 millioner euro (1,35 milliard kroner) i støtte til forhandlerne sine i Kina.

Flere produsenter sliter

Volkswagen-konsernet er bare én av de store bilprodusentene som aktivt har gått inn i Kina for å kunne tjene på den kraftige veksten i verdens mest befolkede land.

I den siste tiden har det derimot vist seg at salget går tråere enn før. Salget i mai måned i år vokste «bare» med 3,8 prosent, noe som er den laveste veksten i bilsalget i mai måned noensinne, ifølge Bloomberg, som siterer tall fra Passenger Car Association.

Til tross for gode tilbud og kampanjer, skal ikke bilprodusentene ha klart å få opp salget i Kina denne våren, ettersom mange husholdninger valgte å utsette bilkjøpene og heller sette pengene i aksjemarkedet, ifølge nyhetsbyrået.

Det kinesiske aksjemarkedet har steget kraftig denne våren, men i juni kom det en kraftig korreksjon.

Da mistet aksjemarkedet opp mot 30 prosent av verdien på tre uker. Markedet har hentet seg noe inn igjen. Kinesiske myndigheter har nå satt av rundt 6.600 milliarder kroner (nesten like mye som Oljefondet er verdt) til å stabilisere aksjemarkedet.

REGNTUNGT: En mann går forbi Volkswagens utstilling på en bilmesse i Fuyang i Kina.

China Daily/

Konkurrenten holdt salget i sjakk

Det er derimot ikke alle som sliter i Kina. Daimler-eide Mercedes rapporterte om en salgsøkning på hele 34 prosent i andre kvartal i år.

For BMW ser det ikke like lyst ut, og den bayerske produsenten hadde en salgsøkning på moderate 2,5 prosent i første halvår.

Amerikanske General Motors slapp sine kvartalstall torsdag, og konsernsjef Mary Barra uttalte at General Motors «opprettholdt vår styrke i Kina, til tross for de utfordrende forholdene i det markedet».

GM er på verdensbasis én av Volkswagens viktigste konkurrenter, sammen med blant andre Toyota og Renault-Nissan. Toyota har ikke sluppet salgstallene for første halvår ennå, men meldte tidligere i sommer at salget i mai var lavere enn i fjor i Asia.

GMs salg i Kina falt 1,4 prosent i andre kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor, men det er likevel mindre enn det samlede salgsfallet til GM på verdensbasis som var på 2,7 prosent.

GM leverte 757.000 biler til kinesiske kunder i andre kvartal, ned fra 768.000 i samme periode i fjor.

Les også

Hackere kan ta kontroll over biler

Les også

Apple ansetter Chrysler-topp

Les også

Dette blir verdens lengste undersjøiske vei- og togtunnel