Ny Mercedes skal appellere til nye kunder

E-klassen til Mercedes-Benz kommer i ny utgave, med større innvendig plass, noe som vil komme mang en drosjekunde til gode.

FAMILIE: Den nye Mercedes-Benz E-klasse har en lik form som den mindre C-klasse og den større S-klasse.
Publisert: Publisert:

Med den tiende generasjonen E-klasse håper Mercedes-Benz de vil nå ut til en større målgruppe.

– Vi tror nye E-klasse vil appellere til både gamle og nye Mercedes-kunder, slik vi så ved lanseringene av nyeste generasjon C- og A-klasse. Etter at interiørbildene bli sluppet i desember har forhandlerne merket en helt ny interesse for E-klasse, sier Reidar Holtedahl, konstituert direktør i Mercedes-Benz Personbil, i en pressemelding.

Den nye modellen er 43 millimeter lengre enn utgaven den erstatter, med en totallengde på 492 centimeter. Akselavstanden øker med 65 millimeter, noe som gir kortere overheng foran og bak. Samtidig er den et par millimeter smalere og seks millimeter lavere.

To skjermer

Innvendig har den store likheter med S-klasse, hvilket vil si et høyt nivå både på design og teknologi. De beskriver det selv på en noe klissete måte, og kaller det «sensuell renhet».

NYTT INTERIØR: Mercedes-Benz E-klasse kan leveres med et heldigtalt dashbord, hvor to skjermer på drøyt 12 tommer ligger ved siden av hverandre.

Den kommer med to skjermer på 12,3 tommer som ligger i rekke og preger det visuelle foran sjåføren. En form for widescreen som både inneholder vanlige dashbordelementer og multimedia. Funksjonene kan styres fra rattet, touchscreen eller touchpad.

Bilen kan leveres med kjøreassistansesystemet «Drive pilot», som blant annet byr på muligheter for autonom kjøring, den gjør at bilen på egen hånd kan følge trafikken i hastigheter opp til 210 kilometer i timen ved hjelp systemer som registrere omgivelsene, den kan også bytte fil og parkeres via en smarttelefon.

Les også

Her kjører vi Tesla - uten hender!

Den har flere nye sikkerhetsdetaljer. Ved sidekollisjon blir fører og forsetepassasjer skjøvet vekk fra det farlige området, og noe som er kalt «Pre-Safe sound» skal beskytte ørene mot lydtrykket ved en kollisjon.

Til våren

– Nye E-klasse er en av de mest intelligente bilene verden har sett, og vi er utrolig stolte over å kunne tilby denne svært teknologiske og komfortorienterte bilen til våre norske kunder. De ekstremt avanserte assistanse- og sikkerhetssystemene i kombinasjon med et sensuelt interiør av utsøkt kvalitet, og teknologiske høydepunkter vi ikke har sett tidligere. I sum tør vi påstå at nye E-klasse er den beste sedanen i sin klasse, sier Holtedahl.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ved introduksjon skal E-klasse være tilgjengelig med en helt ny firesylindret dieselmotor på 194 hestekrefter i 220d og E200, en bensinmotor på 184 hestekrefter. Etter hvert vil den blant annet komme med en plug-in hybrid med en systemeffekt på 279 hestekrefter i E350e. Alle blir utstyrt med en ni trinns automatgirkasse.

Prisene er ikke klare, og de første bilene kommer til Norge på vårparten.

Les også

De mest spennende bilnyhetene i 2016

Les også

Kompromisser i luksusklassen

Les også

Mercedes skal utvide produksjonen i Finland

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om