Helt ny Jaguar – selv om det ikke ser sånn ut

Jaguar ruller ut andre generasjon av XF, og denne gangen har den større sjanse til å nå fler enn et par dusin kunder i Norge per år.

SAMME, MEN FORSKJELLIG: Andre generasjon Jaguar XF minner sterkt om forgjengeren, men er en helt ny bil fra innerst til ytterst.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Da Jaguar lanserte XF i 2009 var den et langt steg bort fra en blindgate med retrodesign.

Den så moderne ut, og lignet ikke på noen modeller i deres historiske portefølje. Etter det har de ikke sett seg tilbake, med en – til Jaguar å være – futuristisk XJ, en skikkelig sportsbil i F-type og ikke minst den mellomstore XE som åpner opp døren X-type stengte i 2009.

Nå er tiden inne for å bytte ut den første bilen i denne Jaguar-revolusjonen, med en helt ny XF.

Denne gangen er ikke spranget i design i samme skala. Noe som knapt kan kalles overraskende.

Les også

Nå er det mulig å kjøpe hydrogenbil i Norge

Det ville vært veldig snodig om de for eksempel ville ha laget en ny variant av S-type i stedet for å fortsette med de mer kontemporære linjene. Alle de nye bilene har et familiært språk og XF viker ikke fra dette.

Faktisk viker den så lite fra den moderne malen at det ved aller første øyekast kan se ut som det knapt er gjort noe fra forrige modell.

Men det stemmer ikke.

Denne XFen er i praksis en helt ny bil laget på en plattform som den kommende SUVen F-Pace også skal bygges på og som XE benytter.

Les også

BMW utvider elnettverket i Norge

Et viktig moment er at den har lengre akselavstand enn første generasjon XF, rundt fem centimeter, noe som gjør at den innvendige plassen er bedre, til tross for at bilen er bitte litt kortere. Dette har blant annet gjort at takhøyden i baksetet er bedre enn tidligere, mens bagasjerommet er som før, med en kapasitet på 540 liter.

(Saken fortsetter under bildet.)

SLEKT: Bakfra har den sterke fellestrekk med lillebror XE.

Har slanket seg

Et annet viktig moment er vekten. Med utstrakt bruk av aluminium og andre lettvektsmaterialer har den gått ned nærmere 200 kilo. Mens designen innvendig har beholdt girknotten som stiger opp av midtkonsollen (om man velger automat) og lufteventiler som åpner seg når man starter bilen.

Riktignok har ventilene i midten blitt av den konvensjonelle typen, mens de heldigvis har byttet ut den gamle og heller traurige mulitmediaskjermen med en ny som har en funksjonalitet som ligger mer i tiden. De har også gitt bilen den buede kanten som følger oversiden av dashbordet, slik det er i XJ og XE.

Alt dette har gjort bilen godt.

(Saken fortsetter under bildet.)

MONDENE STRØK: Rimeligste versjon starter på rett over en halv million kroner, og det er nok en bil som når en noe elevert kjøpegruppe. Som det til gjengjeld er mange av i Norge.

I versjonen vi har her er det også nye saker under panseret. En ny, og egenutviklet, dieselmotor på to liter, som yter 180 hestekrefter. Den finnes i tillegg i en 163 hesters versjon. En viktig motor når man tenker på flåtemarkedet, som de helt klart sikter seg inn på.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det har blitt en litt blandet opplevelse. Motoren er fleksibel, ikke minst i kombinasjon med utvekslingen i automatgirkassen, men føles samtidig litt tam. Den har en ganske tynn lyd og man merker at det er en relativt ordinær motor i en bil som utgir seg for å være noe mer.

Ikke ulikt den følelsen man får i en BMW 520d.

(Saken fortsetter under bildet.)

OPPDATERT: Innvendig har de tatt forrige modell sitt interiør et steg videre. Ikke minst er multimediefunksjonene langt bedre denne gangen.

Motoren har et greit nivå med krefter, null til hundre er oppgitt til åtte sekunder, godt hjulpet av et voksent dreiemoment på 430 newtonmeter som kommer tidlig i turtallskurven, men det er en bil som kler litt grovere motor.

Følg E24 BIL på Instagram

Styringen har tatt steget bort fra å være hydraulisk til å bli elektrisk. Det tar bort noe av den direkte og naturlige følelsen fra forrige utgave, samtidig er den nye enheten presis og riktig vektet, så dette blir ikke noe stort savn.

Sportslig

Kjøreegenskapene er fortsatt gode. Det er den bilen i klassen som ligger nærmest BMWs 5-serie i så måte, de vil si at den ligger i den sportslige enden av skalaen, og dermed også en bil som vokser med motorstyrke.

Motoren her kler den noe mindre XE bedre, hvor det blir en ganske artig bil. Samtidig merker man den samme forskjellen i disse to modellene som man gjør om man går fra en BMW 3-serie til en 5-serie.

Komforten, lydisoleringen og det generelle raffinementet er overraskende mye bedre i den større modellen.

UTVALG: Basisversjonen har 163 dieselhestekrefter. I tillegg har man denne med 180 fra samme toliters blokk. Største diesel er 3,0 V6 som 300. Bensinalternativene er en toliter med 240 eller en treliter med 300 hestekrefter.

XF har blitt et veldig godt alternativ blant de mer eleverte bilene i denne øvre middelklassen av kjøretøy. Både design, kvalitet og kjøreopplevelse er i et høyt sjikt.

Denne gangen er det også meningen at modellen temmelig kjapt vil komme både som stasjonsvogn og firehjulstrekk, det tok flere år forrige gang.

Når disse elementene er på plass bør XF bli et noe mer vanlig syn i det norske trafikkbildet enn det den forrige ble. Potensialet er større enn de 35 som ble registrert nye i Norge i fjor.

Til sammenligning var tallet for BMW 5-serie i samme periode 1277.

Les også

Suksess i Vest og nedtur i Øst for Jaguar Land Rover

Les også

Jaguar Land Rover ekspanderer

Les også

– De vil ha en bil de kan gå ned og si «god morgen» til

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil
  2. Jaguar

Flere artikler

  1. Jaguar XE med en ideell motor

  2. For baksetesjåføren

  3. – En skjult perle fra BMW

  4. Mini som bør hete Medium

  5. Denne bilen er viktig for Volkswagen