50.000 elbiler i Norge: - En milepæl

Mandag ble elbil nummer 50.000 registert i Norge. - Dette er kjempeviktig, en milepæl, sier generalsekretæren i Elbilforeningen.

JUBILEUMSBIL: En Tesla Model S fikk æren av å markere 50.000 elbiler i Norge.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

DRAMMEN (E24:) I 2012 ble alle partier, unntatt Frp, enige om et nytt klimaforlik. Det innebar at avgiftsfordelene ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler skulle videreføres ut neste stortingsperiode, 2017, såfremt antallet ikke passerte 50.000.

Da var det noen tusen elbiler på veien, og det var få som trodde at man ville nå volumtallet før årsfristen.

2010: Spår elbileksplosjon

20. april 2015 kunne Elbilforeningen og bilimportørene invitere til markeringen av at elbil nummer 50.000 var registrert i Norge. Symbolbilen ble en Tesla Model S, med registreringsnummer EL 60000, da nummerskiltserien starter på EL 10000.

– Dette er kjempeviktig, en milepæl. Vi viser resten av verden veien, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, til E24.

I 2009 var det 3000 elbiler i Norge, siden den gang har mange store bilprodusenter kommet med elektriske modeller, i tillegg har en nykommer som Tesla markert seg sterkt.

Christina Bu, generalsekretær Elbilforeningen

Morten Abrahamsen

– Sverige og Danmark er i dag på det nivået vi var på i 2009. Så langt i år har 20 prosent av nybilsalget i Norge vært elektriske biler, i Hordaland er det på hele 40 prosent. Jeg vil gi en stor honnør til bilkjøperne og til politikerne. Elbileierne har vært villige til å ta en sjans, det er mange som har tapt penger når elbilene har blitt billigere. Og politikerne som har gitt elbilene fødselshjelp gjennom fordelene som er gitt til elbilene.

- Usikkerhet det verste

Hun trekker blant annet frem Bondevik-regjeringens innførsel av EL-skiltene på elbiler. Dette er unikt for Norge.

– Dette er også en av suksessfaktorene, det at de har en egen skiltserie.

Mer bilstoff på E24 BIL

Samtidig med at elbilene passerer 50.000 kjøretøy i Norge, er det også en mørk sky på himmelen. For det betyr at det nå er politisk rom for å gjøre noe med de mange incentivene som kommer elbilene til gode.

– Usikkerhet er det verste, sier Kjetil Myhre, som er ansvarlig for i-avdelingen til BMW i Norge, til E24.

Han sier at det er viktig med en gradvis overgang, men at dette må være forutsigbart, at politikerne må gir signaler i god tid før de gjør noen endringer.

2013: Tesla bringer elbilsalget langt foran målet

– Det aller viktigste er bilavgiftene. Rører de den vil det ha en umiddelbar innvirkning på salget.

Det samme mener Bu. Hun sier at folk ikke er så «grønne» at de ville kjøpt en elbil om den koster 100.000 mer enn en tilsvarende modell med konvensjonell motor.

– Bompenger er også viktig. Vi har nettopp gjort en undersøkelse blant våre medlemmer, hvor 52 prosent av de 7500 som svarte, sa at de ikke ville ha kjøpt en elbil hvis man måtte betale bompenger. Og dette gjelder for hele landet.

Både Bu og Myhre sier at de ikke har fått noen signaler på hva som vil skje i tiden fremover, og de etterlyser begge to at politikerne blir mer konkrete.

Les også

Frp: Fjerner ikke momsfritak på elbil før 2017

Les også

- Vi er nødt til å fase ut en del av incentivene

Les også

Tesla økte leveransen med 55 prosent

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Norske elbiler bør få internasjonal skiltserie

  2. Tesla sliter i Kina

  3. Med bompenger for elbiler fjernes et av de mest effektive incentivene

  4. Annonsørinnhold

  5. Tyskland jekker Norge ned fra elbil-tronen

  6. Snart tomt for EL-skilt: - EV bør bli neste