Dieselskandalen

Tysk avis: Volkswagen vil knuse Teslas gigafabrikk

Volkswagen tar ifølge tyske Handelsblatt opp kampen om å bli markedsledende elbilprodusent.

NY FABRIKK: Teslas batterifabrikk, Gigafactory, bygges for tiden i Reno i Nevada. Fabrikken vil drives av fornybare energikilder. Bildet er tatt i mai 2015.

Foto: James Glover Reuters
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Volkswagen slikker sine sår etter utslippsavsløringen i september. Selskapets børsverdi har rast, og toppsjefer måtte tre av som følge av jukset. Aksjekursen er 40 prosent lavere i dag enn for ett år siden.

Nå skal Volkswagen være i ferd med å slippe en investeringsplan som skal fornye bilprodusentens haltende renomme.

Vil overgå Tesla

Ifølge den tyske bransjeavisen Handelsblatt skal Volkswagens nyinnsatte administrerende direktør Matthias Müller presentere og drøfte en ambisiøs plan internt i selskapet innen selskapets årsmøte 22. juni.

Planen er å ta radikale grep for å gi Tesla beinhard konkurranse i elbilmarkedet. Tesla er foreløpig et hakk foran Volkswagen, og ferdigstiller i disse dager verdens største batterifabrikk, den såkalte «gigafactory» i Nevada-ørkenen.

Les også

New York Times: Tesla verdsatt til over 5 mill. per solgte bil i fjor

Volkswagen vil derfor, ifølge avisen, investere opptil 92 milliarder kroner (10 milliarder euro) i en enda større batterifabrikk.

Summen er det dobbelte av hva Tesla og Panasonic investerer i elbilprodusentens gigafabrikk, som er om lag 41 milliarder kroner (5 milliarder dollar), ifølge Fortune.

Handelsblatts kilder sier Volkswagen vil satse for å bli ledende innen elbilproduksjon.

Müller har tidligere avslørt ambisjoner om å selge over én million elbiler og plug in-hybrider innen 2025.

En offisiell talsmann for Volkswagen avviser opplysningene om en mulig gigafabrikk som spekulasjoner overfor Handelsblatt.

VERDENSLEDENDE: Opptil 10 milliarder euro eller 92 milliarder kroner (etter dagens vekslingskurs) skal gjøre Volkswagen til eier av verdens største elbilbatterifabrikk, ifølge tysk avis.

Foto: Fabian Bimmer Reuters

Vil ikke handle med asiatiske produsenter

Elbilprodusentene velger å bygge egne batterifabrikker for å gjøre produksjonen uavhengig av produsenter i Asia.

Volkswagen vil bli uavhengig av markedsdominerende aktører som Samsung og Panasonic, ifølge Handelsblatt.

Målet er å senke produksjonskostnadene på litium-ion batterier som benyttes i elektriske kjøretøy. Batterier utgjør i dag en stor del av kostnadene i produksjonen av elbiler, og å få ned prisen er nøkkelen til å gjøre teknologien tilgjengelig til flere kunder.

Tesla bygger gigafabrikken i samarbeid med Panasonic, og reduserer batterikostnadene med omtrent 30 prosent ved å gjøre selskapet uavhengig av asiatiske produksjon, ifølge The Telegraph.

Les også

Elon Musk: – Norge har en fantastisk fordel

Tesla åpner fabrikk i juli

En rekke amerikanske medier, deriblant The Verge og Fortune, skriver søndag at Tesla vil åpne gigafabrikken 29. juli i år.

Gigafabrikken har vært under planlegging siden 2014.

Det er ikke kjent hvor raskt Volkswagen kan bli ferdig med en tilsvarende fabrikk. Tyskland, Øst-Europa og Asia skal være under vurdering som mulige beliggenheter for en Volkswagen-fabrikk.

Les også

Volkswagen har satt av milliarder til tilbakekjøp

Les også

Rekordunderskudd for Volkswagen

Les også

Oljefondet vurderer Volkswagen-søksmål

Her kan du lese mer om

  1. Dieselskandalen
  2. Volkswagen
  3. Elbil
  4. Tesla Motors
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Slik blir Volkswagens gigantsatsing på elbil

  2. Disse vil bygge gigafabrikker

  3. Utfordrer Tesla med større rekkevidde for pengene

  4. Annonsørinnhold

  5. Elon Musks Twitter-melding kostet Samsung 4,7 milliarder

  6. Porsche vil ikke lage flere dieselbiler