Bekjemper fattigdom i gigantsau

Strømmestiftelsen kjører nye veier for å finne givere.

Publisert:

I en Ford Transit med ull, ører og hale reiser Kine Fredheim og en liten gjeng fra Strømmestiftelsen på turné. De skal ha stands på festivaler i Norge for å skaffe nye givere til Strømmestiftelsen.

- Sauen er for å få oppmerksomhet. Vi begynner med Hove i sør og reiser rundt til det meste som finnes av festivaler, sier Kine Fredheim som er kommunikasjonsrådgiver i Strømmestiftelsen.

Ullen logo

Elleve IKEA-tepper og 20 liter kontaktlim har gått med for å gjøre sau av bilen.

- Det ble en sau siden det er logo for kampanjen. Alle er jo veldig glad i sauer. Når de ser bilen vil folk bli glade og forhåpentligvis bli en giver. Sau symboliserer det vi holder på med, sier Fredheim.

Dummest?

Det er hun som står bak idéen om sauebil.

- De fleste husker vel hundebilen i Dum og dummere. Jeg så den for femten år siden og har nok blitt inspirert derfra. Det betyr ikke at vi er enda dummere, sier Fredheim overbevisende.

Pengene går blant annet mikrofinans og utdanning i fattige land i sør.

Publisert: