Ganske enkelt en elbil

Volkswagen marker sin inntreden i elbilsegmentet med en beskjeden farkost.

Publisert: Publisert:

Mitsubishi i-MiEV ble introdusert på det norske markedet for ganske nøyaktig tre år siden, som den første elbilen fra en stor produsent. Den fikk kollektivfeltet i fred frem til Nissan kom med sin Leaf et drøyt år senere.

Som ren småbil fikk likevel i-MiEV, og de to identiske Citroën C-Zero og Peugeot i-On, ha feltet i fred inntil nå. Med E-up! kommer en av de virkelige tungvekterne på banen. Europas største bilprodusent, Volkswagen, tenker ikke i småskala, de skal ha volum og det kan tenkes at timingen er god.

Leaf og i-MiEV har massert elbilmarkedet i noen år, fått eierne til å spre sine opplevelser, og kanskje er det når ting kan ta av, og da snakker vi ikke bare om Norge.

Inntil nå har for eksempel Tyskland vært svært tilbakeholdne med incentiver overfor elbilene, trolig av en enkelt grunn, de har ikke laget noen selv og har overhode ikke vært interessert i å skape et marked for dem før deres egne produsenter er klare.

Viktig land

Dette har vært et problem generelt, for det hjelper lite at noen tusen nordmenn kjøper elbil, om resten av Europa er likegyldige. Nå har ikke mange andre land muligheten til å gi den samme effekten av avgiftsfritak, men andre incentiver bør være fristende i bilkvalte storbyer over hele kontinentet.

Med E-up! og BMW i3 på veien kan det tenkes at solenergilandet, og Europas største bilmarked, Tyskland vil sette i gang med noe som får fart på elbilene der, om ikke kan det se litt stygt ut for den videre bredden i tilbudet.

Så langt får vi nøye oss med noen få elbilmodeller, hvor E-up! er den ferskeste til å plugge inn.

Det er akkurat den samme bilen som Up. Noe Volkswagen virkelig ikke skjuler. Alt det visuelle er likt. Bortsett fra at klokken til høyre i dashbordet viser batteriets tilstand, ikke drivstoffet.

De har med andre ord brukt en helt annen strategi enn BMW, som har prøvd å gjøre alt i i3-modellen forskjellig fra de vanlige BMWene.

By

E-up! har heller ikke så mye pønsj som BMWen, knapt halvparten, drøyt 80 hestekrefter. Samtidig så er det en elektrisk motor med sin umiddelbare kraft. Dermed er det en kvikk bil, i byhastigheter. Noe som er finfint da dette er en av de mest utpregete bybilene undertegnete noensinne har kjørt. Størrelsen passer perfekt til å smette rundt i dårlig regulerte sentrumsveier og får du ikke parkert den, er både et besøk til optiker og kjøreskolen å anbefale.

Mer bilstoff på E24 BIL

Kjøreegenskapene er akkurat som forventet. Med en kvikk styreenhet, middels evner til å spise ujevnheter i veien og en litt stump følelse på grunn av den korte akselavstanden. Dette gjør egentlig ingenting. For dette er en uhyre enkel bil, og det er positivt ment. Innvendig er spartansk som i en Renault 4 og det er riktig.

(saken fortsetter under bildet)

ENKELT: De enkle og rene formene fra utsiden er tatt med inn. Her er det ikke mer enn det bør være.

Man kan ikke gå for en bil som koster 182.000 med forventninger om 17-tommers mediaskjermer, trevirke og skinn.

Tidsmessig føles den og veldig riktig. Nedsnobbing og null utslipp. Dette er bilverdenens svar på en moteblogger som drar til med shoppestopp. Ironien får være at E-up! er en perfekt shoppingbil.

Samtidig nytter det ikke å ha ærend i en annen by. Rekkevidden er snau. Den oppgis til 16 mil, men når jeg hadde ladet den helt opp sa bilen selv at den klarte 12 mil. Noe den for øvrig heller ikke klarer. På en halvtimes tur fra Grünerløkka til Tryvann, som er cirka 1,6 mil, var det drøyt fem mil igjen. Nå er dette en tur med til dels bratt oppover, men likevel. På den positive siden så henter den inn noen kilometer på vei ned igjen, om man aktiverer bremseregeneringen.

Rekkeviddeangst

Ordet «rekkeviddeangst» ble nylig ett av «årets ord» ifølge Språkrådet, og E-up! bidrar til at det ikke forsvinner med det første.

I forhold til en I-MiEV ser E-up! veldig anonym ut. Om det er en fordel er uklart. Den gir ingen synlig signaleffekt, rent bortsett fra registreringsnummeret og mangelen på eksosrør, så det er ikke lett å bruke den til å informere omverdenen om at du bryr deg om isbjørnene. Men ønsker du deg ganske enkelt en enkel elbil er E-up! bilen.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om