AVLYTTINGSSAKEN: Røkke knuser TV2

Kjell Inge Røkke og Aker vant mot TV 2 i Pressens faglige utvalg.

Åserud, Lise
  • Johann D. Sundberg
  • Andreas Thorsheim
Publisert:

Pressens selvjustisorgan, PFU, gir medhold Kjell Inge Røkkes og Akers klage mot TV2.

Årsaken er at det i september ble antydet at Røkke hadde avlyttet konkurrerende aksjonærer i kampen om Kværner i 2001.

Røkkes klage bled behandlet i et PFU-møte i dag. PFU-sekretariatet innstilte på medhold til Røkke og Aker:

  • TV2 har brutt Vær varsom-plakatens punkt om "saklighet og omtanke i innhold og presentasjon"
  • TV2 har brutt Vær varsom-plakatens punkt om at "overskrifter (...) ikke går lengre enn det er dekning for i stoffet."
  • I tillegg får TV2 på pukkelen for ikke å la Røkke komme til orde og forsvare seg mot de alvorlige beskyldningene.

Etter en diskusjon stilte utvalget seg bak innstilling, dog etter noen omformuleringer.

Informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker, som fulgte utvalgets behandling av saken, er fornøyd med utfallet.

- Jeg opplevde møtet som en meget serkt støtte til oss og vår klage, sier Drangeid til E24.

- Er det aktuelt å gå videre med et søksmål?

- Jeg vil ikke nå kommentere hva vi vil prioritere å bruke tid på fremover, sier Drangeid.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund sa dette om TV2s behandling av Røkke under PFUs behandling av saken:

- TV2 har ikke bare formidlet et feilaktig inntrykk, men opplysninger de visste var feilaktige og dementert.

- Sitatfusk

Kokkvold sier at TV2 gikk for langt i reportasjen om maktkampen i Kværner i 2001, som ble presentert i september i år. Kjell Inge Røkke og Aker ble anklaget for å ha avlyttet konkurrenter, på bakgrunn av en politirapport TV2 hadde fått tak i.

Men opplysningene i politirapporten var rettet og Røkke renvasket, allerede før TV2s reportasje gikk på luften. Pressens faglige utvalg mener derfor at TV2 er i "nærheten av å ha fusket med sitater" - fordi de unnlot å sitere fra et brev politiet hadde sendt kanalen der det kom frem at det ikke var grunnlag for påstandene mot Røkke og Aker, men refererte resten av brevet.

TV2 har ment at Røkke ikke har noe å klage på.

"TV 2 må åpenbart kunne referere og kommentere en slik (politi)rapport", skriver TV2 i sin innstilling til PFU - som ble levert i forkant av møtet.

Taper aldri

Røkke har tre ganger tidligere klaget inn saker for Pressens faglige utvalg.

Hver gang har han vunnet.

  • Mot Økonomisk Rapport i 1999: Bladet hadde skrevet at Røkke hatt tiet om en råtten milliardavtale da han raidet Aker i 1996. PFU konkluderte med at Økonomisk Rapport ikke hadde vært kritisk til valg av kilder og heller ikke kontrollert kildenes opplysninger godt nok. De hadde heller ikke gitt Røkke og Aker adgang til å forsvare seg.
  • Mot Se og Hør i 2004: PFU fant Se og Hør ubedt hadde tatt seg inn i Røkkes private rom og brutt Vær Varsom-plakatens punkt om å vise respekt for menneskers privatliv da de trykket inne-bilder av Røkkes hytte i Oppdal.
  • Mot Se og Hør i 2005: Den saken dreiet seg om at de hadde brukt et bilde av et lite barn som gjorde at Røkke mente det fremsto som hans sønn, uten at det var det.

Les også: - Røkke har ingenting å klage på

E24 er til stede i behandlingen av sakene mellom Røkke og TV2 og Øystein Stray Spetalen og Dagbladet. Alle sakene behandles i PFU tirsdag. Vi formidler innstillingene og dommene etterhvert som de kommer.

Les også: Milliardærene får pressedom nå

Les mer om avlyttingssaken mot Røkke:

  • POLITIET: Frikjenner Røkke Politimester Anstein Gjengedal sier det ikke er grunnlag for beskyldningene i et internt politinotat om at Kjell Inge Røkke og Aker bedrev ulovlig avlytting av Odin Forvaltning.
Publisert:

Flere artikler

  1. Hyller TV 2s Røkke-unnskyldning

  2. - Røkke har ingenting å klage på

  3. TV 2 ber Røkke om unnskyldning

  4. Røkke er ute

  5. TV 2: Inntrykket spiller ingen rolle