Hver fjerde avis er ute av stativene på ti år
Det blir stadig tynnere bunker i avisstativene. Fra 2005 til 2013 har papiropplaget i Norge falt med over 24 prosent.
Lesersvikten har rammet løssalgsavisene i størst grad. I fjor var løssalget ned 11,1 prosent, mens abonnementsalget falt med tre prosent. Dette kommer frem av opplagstallene for 2013, som i dag ble lagt fram av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Nettoopplaget til VG endte på 164.430 i fjor, det er hele 23.924 ned i opplag. Det utgjør i antall det største opplagsfallet i en norske papiravis i fjor.
For VGs del må man tilbake til 1977 for å finne sist man hadde et opplag på under 170.000.
I realiteten er det likevel stor oppslutning om VG, takket være massiv vekst på digitale plattformer. Totalt leser 2,3 millioner nordmenn et VG-produkt i løpet av en dag.
Aviser kan få momsregning på 500 millioner
Totalt sett vokste nettutgavene som måles med 5,5 prosent i Norge i fjor.
De målte mobil-titlene vokste enda mer, hele 41 prosent.
Selv om vridningen fra papir til digital er åpenbar, så kjøpes det fortsatt papiraviser. Totalopplaget var i 2013 på 2,1 millioner.
DN forbi Dagbladet
VGs løssalgsrival Dagbladet hadde et netto-opplag i 2013 på 80.028, det er ned 8.511.
Dette er det laveste opplaget Dagbladet har hatt siden 1951.
Dagbladet passeres med dette av Dagens Næringsliv på listen over Norges største aviser målt etter opplag.
DN faller også, med 2.294 eksemplarer til 80.595. Det holder akkurat til å bli landets tredje største papiravis, etter Aftenposten og VG.
Også den største mister opplag. Aftenposten står nå i 214.026, ned 11.955 fra i fjor.
Lokalavisene stuper
De lokale dagsavisene har en samlet opplagsnedgang på 4,7 prosent, mens de superlokale fådagersavisene har nedgang på 2,1 prosent.
At de lokale dagsavisene faller mer enn gjennomsnittet (som altså er tre), er en ny trend. Et eksempel er Østlandets Blad som går tilbake hele 2.643 til 9.216. Det er over en fjerdedel av opplaget.
Store kutt i Vårt Land og Dagsavisen
Opplagsutviklingen er imidlertid ikke helsvart for alle. Nisjeavisene har en samlet opplagsvekst på 1,2 prosent.
Klassekampen er eneste av landets dagsaviser som har opplagsøkning, med 1.295 opp.
Fådagersutgivelsen Aftenposten Junior var imidlertid opplagsvinneren i Norge i fjor, med hele 5.952 til 19.650. Aftenposten Junior og Klassekampen er de eneste papirutgivelsene med firesifret opplagsøkning.
Også Morgenbladet har også en solid opplagsvekst, opp 732 til 29.337.
Les også: