– Vi vil være som Uber for trykkeribransjen

Norske Gelato vil revolusjonere trykkeribransjen, og tar med seg inspirasjon fra delingsøkonomien.

MOBIL: Gelato har også mobiltilpassede sider, slik at kundene kan følge ordren fra den er bestilt til den ankommer leveringsstedet.

MOBIL: Gelato har også mobiltilpassede sider, slik at kundene kan følge ordren fra den er bestilt til den ankommer leveringsstedet.

Publisert:

Norske Gelato Group, med hovedkontor på Fornebu utenfor Oslo, tror ikke trykkeribransjen er i ferd med å dø, bare at den er under endring.

Det blir trykt færre aviser og magasiner, men selskapet satser nytt.

– Vi vil være litt som Uber for trykkeribransjen, sier Christian Sæterhaug, markedsdirektør i Gelato Group.

De har allerede trykkeritjenester for private, nå skal de også ut på bedriftsmarkedet.

Les også

Store norske nettsteder får mobilstryk: Fra neste uke kan de bli straffet av Google

Vokser

Satsingen har vært lønnsomt for selskapet, som i 2014 kunne skilte med rundt 70 prosent vekst på topplinjen, med en omsetning på over 168 millioner kroner. I 2015 satser de mot 400 millioner.

Og trykkeriindustrien er stor. Den er hele 26 ganger større enn musikkindustrien, som allerede er under enorme endringer på grunn av digitaliseringen.

Annonsørinnhold

– Vi ser en stor vekst i det digitale trykkmarkedet, og det forventes en dobling i størrelsen til 2024, sier Sæterhaug.

Selskapet har nå 20 ansatte i flere land, og de har brukt over en million utviklingstimer på sin nye plattform. De har kontorer i Sverige, Estland og Ukraina.

Christian Sæterhaug i Gelato Group

Bransjen

Sæterhaug kom fra jobben som administrerende direktør for Easy Park Norway, der han var med på å forenkle parkeringsbetaling ved hjelp av en app.

Nå er det trykkeribransjen sin tur, mener Sæterhaug.

Det er prosessen mellom kunden og trykkeriet Gelato vil digitalisere.

Løsningene som lanseres denne uken er rettet mot bedriftsmarkedet, Gelato Globe. Den skal gjøre at administrasjonskostnadene ved trykkeritjenestene kan reduseres med 50 prosent.

– Våre beregninger viser at 80 prosent av den totale trykkostanden for små trykkeriordre er administrativt arbeid. Gjennom vår programvare fjerner vi dette ekstraarbeidet og gjør de standardiserte og enkle ordrene raskere, sier Sæterhaug.

Digital plattform

Dette gjør de ved at tjenestene administrerer via Gelatos digitale plattform. En bedrift kan for eksempel laste opp en brosjyre i Gelatos sky, og så kan ansatte i andre land også få tilgang til å bestille.

Les også

Xiaomi setter ny verdensrekord i salg av smarttelefoner

Bestillingene blir sendt ut til det trykkeriet som er nærmest utleveringsstedet, med en leveringstid på 48 timer.

Han forteller at om en ordre overstiger om lag 2.000 eksemplarer, så anbefaler de at kundene tar kontakt med et trykkeri.

I dag har Gelato samarbeid med trykkerier, slik at de kan levere i 40 land. De regner med å ha 50 land på listen innen året er omme.

– Akkurat som Uber ikke eier noen biler, eier ikke vi noen trykkerier. Ved å sende til det

nærmeste trykkeriet, sparer vi også mye i utslippene som sending av slikt materiale medfører, sier Sæterhaug.

Les også

Disse 17 IT-bedriftene kan realisere milliardverdier

Digitaltrykk

Tjenesten er spesialisert for bedrifter som skal ha små og mellomstore ordre for digitaltrykk.

Selskapet ble startet i 2007, da med takkekort og invitasjoner for privatmarkedet. Nå har denne tjenesten, Optimalprint 1,5 millioner kunder over hele Europa.

– Vi tar delingsøkonomien inn i trykkeribransjen, sier Sæterhaug.

Maler

Gelato lanserer også en plugin til Adobe, som gjør at grafiske designere kan «drag and drop» sitt arbeid, som tilpasses Gelatos maler, eller jobbe rett i en av malene, slik at man ved et tastetrykk har bestilt trykk av det ferdige produktene.

Les også

Med denne 3D-printeren stiger figurene opp av den flytende massen

Sæterhaug ble hentet til Gelato Group i fjor. Han jobbet sammen med gründer Henrik Müller-Hansen i Tele2 for flere år siden. Muller-Hansen var administrerende direktør i Tele2 Norge fra 2003 til 2006, en periode da selskapet doblet verdien.

Les også

– Forbrukerne har talt, og det er dette de vil ha

Les også

Airbnb-sjefen har ikke egen bolig: Har en stor blå Ikea-pose med klær på kontoret

Les også

– Forbrukerne kan bli taperne

Annonsørinnhold