Mastercard-sjef om fremtidens betalingsløsninger: – Vil skje mer de neste fem årene enn det har gjort de siste 25

Mastercard jobber hardt for å være med på utviklingen innen betalingsteknologi. Det er vanskelig å spå fremtiden, men Norge-sjefen sier at er åpenbart at det snart vil bli mye lettere å betale med andre ting enn kort i butikken.

BLIR HISTORIE: Fremtidens betalingsløsninger inneholder trolig hverken plastkort eller kontanter, ifølge ekspertene.

Foto: Jonathan Bainbridge Reuters
Publisert:

Inge Kjønnøy har vært leder i Mastercard Norge i snart tre år, men jobbet med betalingsløsninger i 25 år.

– Det skjedde veldig lite de første 23 årene. Vi har beveget oss fra magnetstripe til chip og så kontaktløst. Nå tror jeg det vil skje mer de neste fem årene enn det har gjort de siste 25, sier Kjønnøy til E24.

Han tror at en av fordelene Mastercard har i konkurransen om fremtidens betalingsløsninger er at de er et stort og globalt selskap.

– Vi er et teknologiselskap, og vi er åpne i utviklingen av teknologi. Vi samarbeider med mange, og jobber sikkert med mye teknologi som det ikke blir noe av. Men vi er der det skjer, sier Kjønnøy.

Sjef i Mastercard Norge, Inge Kjønnøy

Foto: MasterCard

Biometri

– Til slutt er det forbrukeren som bestemmer. Vi jobber med våre løsninger, og vil at de skal være enkle, sikre og globale. Det tror jeg er viktig for forbrukerne, sier Mats Taraldsson.

Han er leder for digital forretningsutvikling i Norden og Baltikum hos Mastercard, og sier at målet er en verden uten plastkord, passord og pinkoder når man skal betale.

Dette gjør de ved å for eksempel jobbe med å kunne legge inn personlige nøkler i smartklokker, mobiltelefoner, smartarmbånd eller andre ting, som igjen gjør at forbrukere kan betale med denne enheten.

– Vi vil at bankene kan få velge hvor de vil legge det. Vi har også et mål om at du skal slippe å legge inn kortnummer og annen informasjon i nettbutikker. Vi kan ha en knapp som gjør at du kan sjekke ut og betale. Det gjør opplevelsen smidigere, sier Taraldsson til E24.

SIKKERHET: Mats Taraldsson, leder for digital forretningsutvikling i Norden og Baltikum i Mastercard, sier at sikkerheten er noe av det viktigste for forbrukerne.

Foto:

De jobber også med å bytte ut pinkoder og passord med biometri, som kan være fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning eller hjerterytme.

– Biometri kan bli viktig for sikkerheten til løsningene. Det kan også kunstig intelligens, sier Taraldsson.

Les også

Slik rulles Apple Pay ut i Norge: – Skal brukes overalt innen to år

Kunstig intelligens

Maskiner med kunstig intelligens blir da trent for å kjenne igjen mønstre i bedragerisaker.

– Vi har flere milliarder transaksjoner internasjonalt. En maskin kan lære seg å kjenne igjen mønstrene mye bedre enn vi kan manuelt, sier Kjønnøy.

Han forteller at selskapet holder seg oppdatert ved å bruke spørreundersøkelser. Slik kan de eventuelt justere tilpasninger til markedene de opererer i, eller undersøke om det er noen andre tjenester enn betaling de kan forsøke å utvikle.

– Om vi sammenligner før og nå, så er folk mer opplyst om hva som fins. Det er ikke lenge siden kontaktløs betaling med kort var ukjent. Nå har flere av IT-gigantene kastet seg på, så det begynner å bli tydeligere for folk hva som kommer, sier Kjønnøy.

Les også

Eksperter enige om bankenes fremtid: Tror bankene vil tilby helt nye tjenester

Prøverom

Selskapet har blant annet utviklet smarte speil til prøverom, som er ventet å ankomme butikker i Storbritannia allerede i 2019. Teknologien i speilet skal kjenne igjen plaggene som ankommer prøverommet, og lager en virtuell handlekurv, som du kan legge det du ønsker å ta med videre i. Der skal du også kunne be om at andre størrelser eller farger blir hentet til prøverommet ditt, eller betale når du er ferdig.

De jobber også med å lage virtuelle prøverom, der du ved hjelp av bilder og animasjon skal kunne se hvordan klær du kjøper på nettet vil passe deg.

En undersøkelse Norstat nylig har gjort for Mastercard i Norge viser at det nå er eldre over 50 år som har mest tro på en rask teknologiutvikling. 70 prosent i denne gruppen tror identifisering vil skje med biometri innen fem år, mot gjennomsnittet av befolkningen på 58 prosent.

Kjønnøy tror at den eldste gruppen har rett.

– At det snart blir enklere å betale med andre ting enn kort i butikker er ganske opplagt. Men det blir spennende å se hvor fort forbrukerne tar i bruk andre løsninger enn å betale med klokke eller mobil, sier Kjønnøy

Les også

Gründer om ny ordning: – Skal dette fungere, må tenkemåten endres

Les også

– Skremmende dårlige på IT-sikkerhet

Les også

– Politiske konflikter kan føre til at stater angriper selskaper

Her kan du lese mer om