Koenigsegg snudde minus til pluss

Den svenske superbilprodusenten Koenigsegg endte fjoråret i pluss og planlegger en ny modell neste år.

I HØYGIR OG I PLUSS: Styreleder Bård Eker i Koenigsegg kan konstatere at superbilprodusenten leverte et forsiktig overskudd i fjor. Modellen på bildet er Agera R.
Publisert:

- Vi må jo overleve, men vi driver ikke med dette for å ha store overskudd, sier Bård Eker til E24.

Den kjente norske industridesigneren er styreleder og tungt involvert i selskapet som ble startet av svenske Christian von Koenigsegg i 1994. Eker eier 25,64 prosent av Koenigsegg og er eneeier i båtprodusenten Hydrolift.

Koenigsegg Industri klarte i fjor å gå i pluss. Sist gang det skjedde var i 2009 og 2010, ifølge Dagens Industri.

Omsetningen i 2012 endte på 92 millioner svenske kroner, opp fra 79 millioner året før. Overskuddet endte på 500.000 svenske kroner, mot et tap på 6,8 millioner året før. Salget og produksjonen endte ifølge Eker på åtte biler i fjor.

- Merker oppgang

Med en produksjon på rundt ti biler i året, og en salgspris på mange millioner per bil, slår naturlig nok hvert salg kraftig ut i omsetningen.

Bård Eker karakteriserer fjoråret som «business as usual», men mener at selskapet har merket en oppgang i interessen etter finanskrisen.

- Vi har merket en oppgang de siste årene. Det vi driver med går ikke av seg selv, men det har vært en oppsving i flere markeder samtidig. Ordrereserven har nå blitt hyggelig igjen, sier Eker.

- Kjemper man hardt nok gir det resultater, legger han til.

Koenigsegg selger bilene sine globalt, og har også en agent i Kina.

JUBILEUMSMODELL: På bilutstililngen i Genève feiret Koenigsegg sin bil nummer 100. Det ble en gullbelagt spesialversjon av Agera S-modellen.

Koenigsegg begynner bare å produsere når kunden faktisk har bestilt bilen. Gitt prisen og det noe spesielle markedssegmentet, er det ifølge Eker også mange som naturlig nok vil ha noe ekstra på akkurat sin bil.

- Har dere som mål å øke produksjonen utover rundt 10 biler i året?

- Vi skulle gjerne ha gjort det, men vi ønsker gjerne å beholde den distribusjonsmodellen vi har i dag. Vi har prøvd forhandlermodellen med forhåndsbestillinger uten av vi mener det fungerer for oss. Det ser vi at markedet ligger mellom 10 og 20 biler i året, sier Eker.

- Sånn sett er vi kanskje selv vår største begrensing, legger han til.

Ny modell på vei

I fjor feiret Koenigsegg tiårsjubileum for sin første produksjonsbil. Feiringen gjorde seg utslag i en spesialmodell av Agera-modellen i sort med gullbelegg. Den ble vist frem under årets bilutstilling i Genève i mars.

Men allerede neste år planlegges det at en ny modell skal være i produksjon.

Bård Eker kaller selv prosjektet for «one-to-one», altså én hestekreft per kilo i vekt. Til sammenligning har en Ferrari 458 Italia et vekt-til-hestekreft-forhold på 2,64:1.

- Vi planlegger for levering i 2014, sier Eker.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no