E24 tester ny Mercedes-Benz: Fra handlevogn til designkjerre

Den nye A-klassen til Mercedes-Benz er en helt annen bil en utgaven den erstatter. Nå er det design som styrer når den parkerer i den trendy kompaktklassen.

Publisert: Publisert:

Mercedes-Benz' minste bil, A-klassen, har vært på markedet siden 1997. Inntil nå som en litt høy og stutt småbil. En design som i hovedsak ga signaler om noe praktisk man kunne legge bæreposene i.

Mens BMW og Audi har har hatt henholdsvis 1-serie og A3, trendy kompaktbiler, som litt forfinete konkurrenter i Golf-klassen. En bilklasse som genererer et stort salg i Europa.

Nå vil også Mercedes-Benz bli med på leken her. For den nye A-klassen er en helt annen bil enn forgjengeren. Et tall som sier mye: den er 16 centimeter lavere enn forrige utgave.

Dårlig timing

De kommer ganske sent til festen, og timingen er på sett og vis dårlig. BMW kom med en helt ny 1-serie i fjor og A-klassen bli lansert så å si samtidig med at Audi for første gang på ni år kommer med en ny A3 og Volvo lanserer en helt ny modell med V40. De faller alle inn i det litt forfinete kompaktsegmentet.

Som om ikke det var nok. Hvert øyeblikk er en flunkende ny Volkswagen Golf klar.

Markedet for biler av denne art er i vekst, men det er trangt om plassen.

De estetiske vil nok spille en viktig rolle her. Folk som ikke er spesielt interessert i slike ting, eller bil for den saks skyld, kommer til å velge Golf eller Toyota Auris. A-klassen må tilby noe som ser raffere ut.

Og det gjør den.

Designbil

Her har designerne jobbet for å få frem en bil som har tilstedeværelse. A-klassen skal tydelig ikke bli borte på parkeringsplassen. Ser man den bakfra er den bredbent og kraftig. Fra siden er skulderen høy, vinduslinjen smal og er gitt en coupéaktig form. Frontruten er svært skrå og sidene har en markert linje som fremhever hjulbuen bak.

Mer bilstoff på E24 BIL

Mens fronten er veldig Mercedes, på godt og vondt. På den ene siden gir det bilen slektskap til langt mer kostbare modeller, som for eksempel CLS, samtidig virker den en smule overdimensjonert på A-klassen. Dermed blir proporsjonene litt rare. Den tette og kompakte bakenden og mot en snute som har et ganske kraftig overheng.

I likhet med alle de andre i klassen, bortsett fra BMWs 1-serie, er dette en forhjulstrekker. Versjonen her er A 180, med 122 hesters bensin. En motor som virker veldig riktig i en bil av denne typen. En kvikk 1,6 liters turbomotor. Prismessig blir det greit, 270.000, som er den billigste utgaven av A-klasse. Dette er riktignok før man har hygget seg med tilvalgslisten.

Kvikk

360.000 koster bilen vi prøvde, og det er jo prosentvis temmelig mye mer en listeprisen. For denne summen har den blant annet AMG-felger og -sportspakke, noe som gir den et mer sportslig utseende og litt mer sportslig kjøreegenskaper. Den er senket og styringen skal være mer direkte.

HEKK: Bakfra er den nye A-klassen en bred og kompakt bil. Ikke smal og høy som den forrige.

De 122 hestekreftene gjør naturligvis ikke dette til en spesielt rask bil, med en vekt på 1370 kilo når den hundre fra stillestående på 9,2 sekunder. Samtidig er det en morsom motor. Den må presses, men den er kvikk, med karakteristikk som passer til en liten bil. Lyden er og av den hissige sorten, og i denne bilen er det manuelt gir, som og virker riktig.

Sport

Effektkurven er lineær og maks effekt er ved 5000 omdreininger per minutt. Det gjør at man kan få en bra dose med moro om man ligger på høye turtall. Dermed blir den litt som en raffinert GTI-bil av den gamle skolen, fra den gang slike biler ikke hadde over 200 hestekrefter.

På tørr asfalt med 18-tommers hjul så klarer den seg veldig bra i svinger, kreftene er ikke så store at den får problemer i svinger. Den unngår og i stor grad å krenge og dukke med fronten.

Sportsunderstellet gjør at bilen er stiv, og med en såpass kort akselavstand, 270 centimeter, blir den ganske stump. Dårlig byasfalt er ikke så morsomt.

Flere biltester

FAMILIÆR: Fronten er lik mange av de andre, større, Mercedes-Benz modellene. Utseendemessig gjør det bilen fortung.

Innvendig er det som det skal være i en Mercedes. Det lite som tyder på at dette er den minste og billigste bilen fra fabrikken. AMG-pakken gir bilen frekke estetiske detaljer som sportsseter med rød konstrastsøm, sportsratt, karbondetaljer og instrumenter med røde visere.

Hvilken er best?

Ser man på de skarpeste konkurrentene er det ikke så lett å si hvem som er best. 1-serien til BMW er morsommere å kjøre, men ser ille ut. Volvo V40 er en nykommer som er estetisk motsatt av A-klassen, finest foran, litt rar bak. Kjøremessig er de to temmelig like. Mens Audi A3 er den desidert mest konservativt utseende av dem.

Vi har ikke kjørt disse bilene med like motoriseringer, så det er vanskelig å være kategorisk. Den som har imponert mest, som fremstår som det mest solide produkter og har hevet seg betraktelig siden forrige generasjon, er bilen fra Audi. A3 er kanskje ikke så spennende å se på, men det er veldig mye annet som taler for at det er den beste av dem alle. Testen av den kommer om en uke.

Andre alternativer:

Alfa Romeo Giulietta

Citroën DS4

Peugeot 308

Volkswagen Beetle

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om