BILTEST: VOLKSWAGEN POLO GTI: Polo-stjerne

En Volkswagen Polo med stor motor. Ikke så logisk, men veldig gøy.

FAMILIE: Fronten er ikke ulik storesøster Golf GTI. Litt frekkere lykter og noen forsiktige røde striper i grillen, pluss det klassiske GTI-merket, gjør susen.
BESKJEDEN: Volkswagen Polo GTI er langt mer beskjeden enn for eksempel Mini Cooper S, men nesten like morsom.
LEGENDE: Det krever mye av en Volkswagen når den bærer GTI-symbolet. Polo sin versjon er verdig.
SMÅBIL: Man får inn 185 liter med bagasje bak. En soleklar småbil, med andre ord.
RETRO HINT: Det rutete setetrekket er lik det man hadde i den aller første genereasjonen Golf GTI, for over 35 år siden. DSG-girkassen av langt nyere dato.
GOD PLASS: Å få ut 180 hestekrefter av en 1,4 liters motor er ikke verst. Det blir god plass i motorommet når motoren er så liten.
SKILLE SEG UT: Polo GTI er noe så sært som en Volkswagen nesten ingen andre har.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I 1976 lanserte Volkswagen en bil som skulle bli en legende, Golf GTI. En kompaktbil med frisk motor. Den gang betydde det 110 hestekrefter, noe som knapt sees på som nok til å gi en billigbil fremdrift i dag.

Men så veier ikke dagens biler 800 kilo. Den første GTIen hadde en 1,6 liters motor under panseret, og den gikk fra null til hundre på litt under ti sekunder. Dagens Golf GTI veier et halv tonn mer, er en halvmeter lenger og har nær den doble motorstyrken, med 210 hestekrefter.

Evolusjon

En ganske annen bil. Utviklingen over disse 35 årene har, som med så mye annet, vært mer av alt. I perioder har GTIen bare blitt større, ikke sterkere, men dagens modell er det bred enighet om at er en skikkelig GTI-bil. Dog av dette årtusen. Det er ingen fjærlett og enkel bil, men en mellomstor, temmelig sofistikert, moderne bil. Ikke bare en småbil med en, etter forholdene, stor motor.

Så det er definitivt plass til en mindre GTI i Volkswagens sortiment. I Polo innpakning.

For det mange som savner den lette og enklere ideen som GTIen originalt hadde.

Nå finner man raskt ut at det eneste som er mindre på en Polo GTI enn i den første Golf GTIen er motorvolumet, 1,4 liter mot 1,6.

Ingen original GTI

Resten har, som befolkningen ellers, est ut. Dagens Polo GTI er nesten 30 centimeter lengre og den veier 1270 kilo, ikke 800.

Dette kompenseres med at det har tatt ut friske 180 hestekrefter av den lille motoren. Det er altså en Polo som gjør null til hundre på 6,9 sekunder. Det er til å glise av.

Selvsagt har bilen forhjulstrekk, og i det ytre har Volkswagen gitt bilen en liten runde med GTI estetikk, hvor grill og noe striper gir kjenneren hint om at dette er noe annet enn en BlueMotion bil. Samtidig er det ganske forsiktige saker. Dette er en bil som har veldig like ytelser med en Mini Cooper S, som er langt mer rett i fleisen, ikke minst når eieren har bedt om fartsstriper og andre effekter fra Minis massive tilvalgsliste.

Leken

Poloen er i så måte langt mer beskjeden.

Om dette er et pluss eller minus, kan diskuteres. Mange som vil ha en bil av denne typen, liker kanskje å vise det frem. Da er ikke Polo bilen.

LITEN NISJE: Det er ikke så mange biler i småbil GTI-klassen. Mest fremtredende er Mini Cooper S. Citroen DS3 er og en aktør.

Det man får bak bilens relativt forsiktige ytre er en verdig lillebror til Golf GTI. Den er lettere i steget, og føles mindre på alle måter. Det tilfører bilen noe morsomt, den har en kvikk styring som gir bilen spenstige egenskaper på svingete vei. Med sin korte akselavstand blir den litt stump, og den er ganske hardt satt opp. På rufsete vei kjennes dette, men den er samtidig godt satt opp slik at et slag ikke forplanter seg. Det er ingen etterdønninger, og den slås ikke ut av sporet. Det er samtidig bra med følelse i rattet, som gir bilen en veldig leken karakter.

Søttitallet

For dem som hadde håpet på en original GTI i moderne innpakning, er det nok en ting som vil gi noen rynker på nesen. Den leveres kun med DSG-girkasse, det vil si en sjutrinns automat som kan overstyres med hendler på rattet. Noen manuell er ikke tilgjengelig.

Det gir ingen søttitalls vibber.

Flere biltester

På den annen side så er dette en rask girkasse. Særlig når man girer oppover er det kvikt, men noen vil sikkert savne kløtsjen.

IKKE ECO: Polo GTI er ingen BlueMotion-modell. Den har 75 hestekrefter mer enn den nest sterkeste Polo-en i Norge.

Motoren er et artig bekjentskap. Den har en kompressor som drar til opp mot 3000 omdreininger så tar turboen over. Maks effekt ligger på 6200 omdreininger, mens moment toppen på 250 newtonmeter er mellom 2000 og 4500.

Det gir den bra med trøkk over hele registeret, og det stopper ikke opp før man er rundt 7000. En fleksibel motor som sammen med girkassen gjør det lett å leke på morsomme veier.

Streit

Med 180 hester rett i forhjulene kommer man ikke unna et element av momentstyring, uten at det er veldig plagsomt. Gir man på ut av en sving kommer fort antispinn varsellampen på, men deaktiviserer man dette blir ikke bilen utstyrlig. På tørr vei betyr det stort sett at man har gått litt for hardt på om den får hjulspinn i svingen.

Det harde oppsettet gjør at bilen ligger temmelig flatt, det er lite vandring, slik det bør være i en bil av denne art.

Mer bilstoff på E24BIL

Problemet til en Polo GTI er at den fremstår som litt for streit i forhold til Mini Cooper S. Og det er ikke sikkert at streit er noe pluss her. Skal man splashe ut såpass mye penger for en småbil så kan det tenkes at kunden gjerne vil ha noe som skårer litt på vise-seg-frem skalaen og.

Her skal den og konkurrere mot en annen liten jålebukk i Citroën DS3.

SJELDEN: Polo GTI er en svært sjelden bil her til lands og den er knapt synlig på de norske hjemmesidene.

Rutete seter

Polo GTI er 17.000 dyrere enn en Cooper S, men det er med DSG-girkassen. Automatgir til Cooper S koster 31.300.

Uansett vil sikkert mange si at det er vilt å gi over 350.000 for en småbil, men når det gjelder moro per krone skal det godt gjøres å slå disse små bilene med frekk motor og teknikk som følger opp. Dette er biler man kan ha det veldig morsomt i, uten å måtte planlegge pallesnekring i neste ferie.

Helt uten søttitalls referanser er heller ikke denne Polo GTI-en, det rutete mønsteret på setene fant man og i første generasjon Golf GTI.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Peugeot tilbake på GTI-sporet

  2. Småbilversting

  3. Stor Mini-moro

  4. Volvos morsomste bil

  5. Mer Mini