Saab 9-5 årets bil - i Singapore

Saab får en liten oppmuntring fra Asia, men de venter fortsatt på pengene derfra.

PRISET: Saab 9-5 har ikke vært i produksjon siden tidlig på våren, men ble likevel kåret til årets bil i Singapore.

Morten Abrahamsen
Publisert:,

I et ellers helmørkt år for Saab, fikk den kriserammete bilfabrikken nylig en uventet oppmuntring. Saab 9-5 vant nemlig tittelen årets bil, i Singapore, kan Saabs offisielle blogg Insidesaab.com melde.

«Saab 9.5 Sedan 2,8V6 Turbo har blitt kåret til årets bil i Singapore av en prestisjetung forbrukerrapport, offentliggjort i Wheels Asia», skriver Saab i en pressemelding.

«Den årlige «Car Buyer’s Guide 2011/2012» rangerer alle modeller som er i salg i Singapore, og Saab 9-5 kom fordelaktig ut i sammenlikningen med Audi A6 og BMW 535i i sin klasse».

Krevende marked

At fabrikken i Trollhättan så å si ikke har produsert en eneste bil siden mars var tydeligvis underordnet i denne kåringen.

- Markedene i Asia er krevende, spesielt i Singapore, da de er så restriktive når det gjelder bilimport. Derfor er det svært gledelig og oppmuntrende at Saab 9-5 får denne æren, sier Jonas Hernqvist, regionsjef for Saab i Asia.

På hjemmebane er det fortsatt store usikkerhetsmomenter. Etter at Saab for snart tre uker siden fikk konkursbeskyttelse gjennom at de fikk godkjent sin reorganiseringsplan, har ikke fabrikken kommet i gang, ei heller har de bebudete pengene fra kinesiske Youngman kommet inn på konto.

Saab kan være reddet

Disse er en viktig faktor i reorganiseringen.

Det er snakk om 70 millioner euro, 547 millioner norske kroner, som skulle vært på Saabs konto 25. september, men som ennå ikke har dukket opp, melder TT i Sverige.

Drøyer ut

Det var den tidsfristen Saab oppga til tingretten da de fikk godkjent sin reorganisering. Noe av grunnen til forsinkelsen skal være at mye har vært stengt i Kina i forbindelse med nasjonaldagsfeiring.

Mer bilstoff på E24BIL

- Prosessen pågår fortsatt. Det har tatt litt mer tid en vi forventet, sier Eric Greers, Saabs informasjonssjef.

- Vi vet at pengene kommer, bare ikke når, sier han videre.

Hvis de ikke dukker opp med det første, kan hele reorganiseringsprosessen stå i fare.

Kineserne villige til å spytte inn nye milliarder i Saab

Pengene fra Youngman er en forutsetning for at Saab skal klare sine løpende kostnader, som lønn og elektrisitetsregninger.

- Saab må betale deler av oktoberlønningene, og det må skje allerede ved utbetalingene 25. og 27 oktober, sier sjefjurist Martin Wästfelt, i fagforeningen Unionen, til Dagens industri.

Kan avbrytes

Lønnsgarantien som ble utløst av reorganiseringen varer frem til og med 20. oktober, de resterende dagene av måneden må Saab selv sørge for.

Saab er i utgangspunktet beskyttet mot konkurs så lenge prosessen pågår, men fagforbundet kan, i likhet med andre kreditorer, motsette seg reorganiseringen og kreve at den avbrytes.

Saab solgte 7 biler i juli

- Om lønningene uteblir, kommer det et kritisk tidspunkt under kreditormøtet 31. oktober, når tingretten igjen skal ta stilling til forutsetningene for en reorganisering. Vi aksepterer ikke at våre medlemmer skal vente på sin lønn, sier Wästfelt.

Han sier at et mulig virkemiddel er å kreve av reorganiseringen avbrytes, men at fagforeningen foreløpig ikke bestemt seg hvordan de skal reagere om lønningene ikke kommer.

Les også