Enorme variasjoner for bilmerkene i januar

Registreringsstatistikken for nye personbiler gir voldsomme bevegelser for flere bilmerker i starten av 2014, og gir BMW en overraskende pallplass.

VARIERENDE RESULTAT: Stor forskjell for de tre største merkene i januar i forhold til 2013. Fra venstre: Volkswagen Golf, Toyota Auris og BMW X5.
Publisert: Publisert:

Registreringsstatistikken for januar viser store svinginger for de mest populære personbilmerkene. Toyota ble størst med 1501 registreringer, en fremgang på 17 prosent i forhold til januar i fjor. Bak dem fulgte Volkswagen som var 19 prosent svakere enn i fjor. BMW, som smått sensasjonelt havnet på tredje, gikk frem med 41 prosent.

STØRST: Espen Olsen i Toyota tror de kan bli størst i år.

- Man skal ikke se seg blind på svingningene i januar. Volkswagen var sterkere enn oss i desember, mens vi tok det forholdsvis rolig med registreringene. Volvo hadde også en veldig sterk desember, hvor de var største merke. Det kan være ulike grunner til dette, som salgsmål fra fabrikk, bonuser til forhandlere og så videre, sier Espen Olsen, informasjonssjef hos Toyota i Norge, til E24.

I fjor endte de som nest største merke i Norge, med drøyt 1200 biler færre enn Volkswagen. Det var samtidig en klar vekst fra året før, og de legger ikke skjul på at de vil bli størst igjen, noe de ikke har vært siden 2009. Med nye modeller som RAV4, og hybridmodeller av Auris og Yaris, som hører hjemme i populære segmenter, ser Olsen optimistisk på 2014.

- Kamp om førsteplassen

- Det blir nok en kamp om førsteplassen, og vi skal gjøre det vi kan. Vi har høye ambisjoner. Å bli størst er vårt langsiktige mål, men det bør være muligheter allerede i år. Samtidig har Volkswagen noen ess i ermet, som den elektriske Golfen, sier Olsen.

Flere bilsaker får du her

Han tror på en liten nedgang i totalsalget, og regner med at det vil ende rundt 130.000, i 2013 passerte det 142.000.

NEDGANG: Volkswagen startet året med nedgang, men Anita Svanes i Volkswagen tror blant annet nye Golf-modeller vil snu trenden.

Fjorårets største merke tror og på et 130.000-marked i 2014. Salgsmålet til Volkswagen er å ta en markedsandel på 15 prosent av dette, noe som vil si 19.500 biler, noe som er litt lavere antall enheter enn i fjor. Men det har ikke startet så bra i 2013, i januar sank registreringene med 19 prosent i forhold til i fjor.

- Det er flere grunne til det. Vi hadde en svært sterk slutt på fjoråret, og leverte veldig mange biler i desember, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen. Hun sier at dette blant annet hadde med fabrikkmålene å gjøre.

- Så det var forventet, i tillegg har fabrikken lavere produksjon i desember på grunn av juleferieavvikling, det gjør at det ikke kommer så mange biler. Samtidig har vi nå en større ordrebank enn noen gang, så vi har god tro på å nå våre mål.

Ny rekord for BMW

Hun trekker særlig frem Golf, hvor modellrekken snart kompletteres med en elektrisk versjon, en hybrid og en stasjonvogn, som en viktig bidragsyter. I tillegg kommer det en oppdatert Polo, og helt nye Touareg og Passat til høsten.

For BMW ble starten på 2014 historisk bra, med 919 nye biler og en tredjeplass på merkestatistikken.

MER ENN NOEN GANG: Kjetil Myhre opplever rekordleveringer av BMW, blant annet med hjelp av den nye i3-modellen.

- Dette er all-time high, sier Kjetil Myhre, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW, til E24.

Grunnen til det høye tallet mener han kommer av flere årsaker, ikke minst at forhandlerne jobbet hardt i siste kvartal i fjor, med mange kontraktinngåelser.

- BMW har en modellrekke som treffer en veldig bred målgruppe. Jevnt over selger vi meget godt av 3-serie, X1 og X5 nå. I tillegg er jo i3 ny i porteføljen.

I fjor endte de på snaut 6900 biler, i år tror Myhre på 8000 BMW, i tillegg 1050 Mini, i et totalmarked som de antar vil bli 140.000 biler.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no