Voldsom motor i Panamera

Porsche Panamera får en ny motor, som gir den ytelsen til supersportsbil.

MYE: Den nye toppmodellen til Panamera får ytelser som få sportsbiler kan matche.

Porsche
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Porsches Gran Turismo-modell Panamera blir tilgjengelig med enda mer hestekrefter.

Så langt har Panamera Turbo vært maksimum kraftpakke, med sine 500 hestekrefter. Nå kommer Turbo S, med 50 mer.

V8eren på 4,8 liter med to turboer yter 550 hestekrefter, den får og 50 newtonmeter mer, til 750. I den så kalte «overboost» funksjonen som slår inn ved kick-down og i Sport og Sport Plus modus har den temporært 800 newtonmeter.

Under fire sekunder

Med Launch Control, som gir optimal akselerasjon fra stillestående, bruker bilen 3,8 sekunder fra null til hundre kilometer i timen.

Test av Porsche Panamera 4S

Porsche skryter likevel at bilens bensinforbruk ikke har gått opp, og er på det de kaller et «moderat» nivå. Det vil si ett snittforbruk på 1,15 liter per mil. Noe som kan presses ned til 1,13 om man går for spesialutviklete 19 tommers Michelin dekk med lav rullemotstand.

DOBBELTURBO: Med nye turboer får V8en på 4,8 liter ti prosent mer hestekrefter, med 550.

Porsche

Effektøkningen kommer fra to forbedringer. Oppgraderte turboer med titanium-aluminium turbinhjul og en modifisering av motorstyringen.

Masse teknikk

Panamera Turbo S kommer med det Porsche har å by på av utstyr. «Porsche Dynamic Chassis Control» som tar seg av kjøredynamikken.

Det inkluderer «Porsche Dynamic Chassis Control» som har et aktivt stabiliseringssystem slik at bilen ligger flatest mulig i forhold til underlaget.

Mer bilstoff på E24BIL

«Porsche Torque Vectoring Plus» som blant annet styrer den elektroniske differensialen på bakakslingen.

KOMMER SNART: Panamera Turbo S er snart klar for levering. Prisen i Norge vil trolig nærme seg tre millioner.

Porsche

I tillegg utstyres den med «The Sport Chrono Package Turbo», som blant annet byr på funksjonen «Sport Plus» som gjør bilen maks sportslig.

Litt dyr

Lydbildet sikres med sportseksosen.

Eksteriørmessig har bilen og fått litt mer, 20 tommers Turbo II hjul, med bredere hjulavstand bak.

Den har sideskjørt fra Exclusive-serien til Porsche og bakspoiler i bilens farge, som kan bevege seg i fire retninger.

Prisen er på 167.076 euro, noe som er 30.000 mer enn Panamera Turbo, som for øvrig koster 2,3 millioner kroner i Norge.

Leveringene starter i juni.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ny børsrakett fra Porsche

  2. Audi med verdens raskeste limousin

  3. Årets familieekspress

  4. Annonsørinnhold

  5. Plug-in Panamera

  6. Ny 911 Turbo