Eksklusivt fjesløft

Selv de mest eksklusive bilene må oppgraderes for å henge med.

IKKE NY: Aston Martin Vantage har vært på markedet siden 2005, nå får den en oppgradering.
Publisert:

De aller fleste bilmodeller får en oppgradering halvveis i livsløpet, selv de mest eksklusive bilene slipper ikke unna dette.

Aston Martin Vantage ble lansert i 2005 med en 4,3 liters V8 på 380 hestekrefter. I 2008 fikk den en ny motor på 4,7 liter, og nå har turen kommer til en fjesløft med noe attåt. Ofte gjøres en slik overhaling omtrent halvveis i en bilmodell sitt livsløp, noe som tyder på at Aston Martin ikke har noen planer om å fase ut Vantage på en god stund.

Test av Aston Martin V8 Vantage Roadster (2007)

Dette er Aston Martins minste sportsbil med en listepris i Norge på 1,9 millioner kroner. Under panseret er det en V8 på 426 hestekrefter, som gir bilen en toppfart på 288 kilometer i timen og null til hundre tar 4,7 sekunder.

Nytt gir

Man skal fortsatt kunne få den med en sekstrinns manuell girkasse, men automatalternativet er nytt. Her er det en ny sjutrinns automatisert, manuell girkasse, som er erstatter den gamle med seks trinn.

Test av Aston Martin Cygnet

Dette gir en tettere girratio og den skal ha et raskere og mer presist girskift.

MED OG UTEN TAK: Oppgraderingene gjelder både for hardtop- og roadster-modellene.

Styreenheten har en ny servo som skal være raskere og mer presis med en kortere rattgang, fra 17:1 til 15:1.

Mer bilstoff på E24BIL

Bremsene og hjulene har blitt større. I det nye bremsesystemet er det og inkludert komfortsaker som bakkestart-assistent. Dekkene er én centimeter bredere, som i følge Aston Martin gir bilen bedre styrerespons og utnytter de nye bremsene bedre.

Ikke mange

Utvendig har den hentet nye styling-effekter fra de sprekere Vantage S og N400 variantene. Luftinntakene foran, som kjøler motor og bremser, har blitt større. Bak har den fått en ny diffusor.

Test av Aston Martin Rapide

Oppdateringen gjelder både for hard-top og roadsterversjonen.

Naturlig nok er V8 Vantage en sjelden bil på norske veier. De første tre årene, fra 2005, ble det nybilregistrert 16 stykker. Fra 2008 er det kun fire nye som har fått norske skilter.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no