Tesla-sjef Elon Musk:
- Kom til Norge for å si takk

Tesla-sjefen tok turen til Norge ene og alene for å takke norske elbilkjøpere.

LIKER NORGE: Tesla-gründer og sjef Elon Musk liker Norge. Deres nest beste marked globalt sett.
Publisert: Publisert:

- Norge har bestilt det høyeste antall Tesla Model S per innbygger i hele verden. Og elbilsalget her setter et bra eksempel for resten av verden, sa grunnlegger og sjef for elbilprodusenten Tesla, Elon Musk, på en pressekonferanse i Oslo onsdag.

Les også: Teslas familiebil til under en halv million

Han fortalte at de nå har passert 1000 ordre fra Norge på Tesla Model S, en bil som ble lansert i USA i høst, men som først kommer til Europa og Norge til sommeren.

- Så da vi fant ut at vi hadde tid til å stoppe innom ett sted på vei til den internasjonale bilutstillingen i Genéve, var jeg ikke i tvil. Det måtte bli hit. Vi kommer hit for å takke Norge.

Musk var imponert over hvor populært elbiler har rukket å bli i Norge, for det er og andre land, som Danmark og Nederland, som har sterke incentiver når det gjelder elbiler, men de har ikke tilnærmelsesvis like høyt salg.

Norge først

- For oss er der derfor viktig at Norge er først når det gjelder leveringer av Model S i Europa, og at installasjonen av våre superladere begynner her før noe annet sted i Europa.

Superladerne er drevet av solenergi og er kompatible med teknologien i Model S. Etter at de er installert, skal de ha nær null kostnader. Dette skal gjøre at Model S eierne kan reise gratis om de bruker disse spesielle ladepunktene.

- Superladerene skal dekke de viktige områdene i og mellom Oslo, Bergen og Trondheim. Vi skal begynne å sette dem opp i juni eller juli, sa Musk.

Mer bilstoff på E24 BIL

Solcellepanelene skal gjøre ladepunktene selvforsynte med strøm.

Disse skal settes opp i byene og på rasteplasser langs de store utfartsveiene. En slik superlader koster en kvart million dollar, hvor halvparten av kostnaden er knyttet til solcellepanelene.

Venter på elbilgjennombruddet

- Folk stopper gjerne etter noen timers kjøring for å ta seg en kaffe eller gå på toalettet. På den tiden det tar, vil bilen bli ladet opp nok til to til tre timers kjøring. Og det er gratis.

RINGVIRKNINGER: Elon Musk håper både kunder og andre bilprodusenter oppdager at elbiler både kan være funksjonelle og fine gjennom deres Model S

Selv om elbiler selger godt i Norge, venter resten av verden på det store gjennombruddet.

- Problemet så langt har vært elbilene har sett rare ut og har hatt kort rekkevidde. Folk ble rett og slett bedt om å kjøpe en dårlig bil til en høy pris.

Musk håper at Tesla sin Model S kan forandre folks oppfatning av en elbil. Den har opptil 50 mils rekkevidde og har en helt annen design enn slike biler har hatt så langt.

Kan bli travelt

Med 1000 bestillinger fra Norge kan det bli en travel tid når de første kommer hit til sommeren, men han sa at de var temmelig sikre på at alle skulle få bilen sin i løpet av året.

Det vil bety at de må levere ut en bil i timen per arbeidsdag hvis de skal rekke dette.

Da E24 snakket med sjefen for den norske importøren, Kjell-Arne Wold, etter pressekonferansen, la han ikke skjul på at dette blir en stor utfordring og at staben hans måtte utvides betraktelig. Samtidig var også han temmelig sikker på at de skulle klare det. Det vil dog i liten grad bli tid til lange overleveringer til hver enkelt kunde.

Fremover

- Jeg håper og at vi kan få opp superladere i for eksempel Kristiansand og andre mindre byer. Vi skal og stå på slik at det blir slik at den første kunden som får bilen i Norge kan lade den i en superlader, sa Wold.

En modell som kan ha enda større appell i Norge er den kommende suven med firehjulstrekk, Model X. Den skal i produksjon mot slutten av 2014 og lanseres i begynnelsen av 2015.

På spørsmål fra E24 om hva som vil skje med Tesla når de store bilprodusentene som BMW og Audi kommer på banen svarte Musk:

- Enten er vi gode nok, eller så dør vi.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no