Stor motor - for lite moro

Før i tiden var en Subaru Forester med stor motor en kamuflert rallybil. Sånn er det ikke lenger.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Subaru er et litt pussig entusiastmerke. De har aldri laget en bil man kan kalle vakker, og mange av modellene forbindes i høyeste grad med mann-med-hatt segmentet. Samtidig er det mang en ung mann og kvinne som har drømt om å eie en Subaru.

Grunnen er at de i lang tid lot modellene ha en utgave som lånte kraftig fra deres rallysatsing, ofte lite synlig på utsiden. Riktignok fikk man versting-utgaver av Impreza som kunne by på bakvinger i passasjerflyklassen, friske fargevalg og iøynefallende dekor.

Men gikk man for den mer sedat utseende og mer praktiske Forester, kunne man få noe i nærheten av et rally-drivverk uten at det var synlig på andre måter enn et luftinntak på panseret.

Biler som kun kjennere skjønner hva er inntil de gir jernet ut av et lyskryss.

Før og nå

Det begynner dog å bli noen år siden. Etter at de trakk seg ut av WRC-sirkuset har de og vært litt mer sparsommelige på denne fronten.

Men med den nye Forester-utgaven kommer det nå en utgave som på papiret virker lovende. Istedet for standardmotoren på 150 hestekrefter, kan man gå for en XT-modell, som har 240.

Omtrent akkurat det samme som Forester Turbo hadde i 2006, slik som den svarte modellen på bildene her.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det som blir veldig klart når man ser på de to forskjellige årgangene, er at Forester har vokst ganske kraftig på disse årene. Siste versjon har tatt steget inn i suv-universet, men forgjengeren var mer av en noe forvokst stasjonvogn.

Ikke rally

Den eldre modellen har motor, hjuloppheng og et drivverk som er relatert til datidens rally-utgave av Impreza. Den nye modellen har bare en stor motor.

Det merkes på veien. For med suv-bakkeklaring blir tyngdepunktet i bilen ganske høyt, noe som krever noen ekstra runder blant ingeniørene om det skal fungere.

Dessverre blir det ganske tydelig at denne bilen ikke har noen rally-gener. Den krenger kraftig i svinger og understyringen tar fullstendig over alt for tidlig. I tillegg har den, i sann suv-ånd, temmelig høyprofilerte dekk. Dette hjelper heller ikke til. Det føles som om man er på vei til å vrenge dekket om det er litt hastighet inne i bildet. Når styrefølelsen i tillegg er vag, så blir det veldig klart at dette ikke er en bil for de artige turene på svingete vei.

Her er den eldre utgaven i en helt annen klasse, den er ganske lett på rattet, men responder veldig presist og veigrepet er solid. Det er en bil som liker svinger, og hadde det ikke være for en veldig søvnig automatgirkasse, kunne man virkelig ha lekt Petter Solberg.

(saken fortsetter under bildet.)

ROET SEG NED: I hestekrefter er Forester XT og Forester Turbo fra 2006 så å si identiske, men den eldre modellen er langt mer sportslig anlagt.

Heller ikke i den nye er girkassen helt per kasse. Den er utstyrt med en trinnløs sak, som ikke har særlig sportslige evner. I ren automatmodus vil den stadig vekk søke seg til lavest mulig turtall, som gjør at den blir treg. Den kan overstyres via hendler på rattet, men verken det eller muligheten til å stille den i sport-modus, gir noen stor gevinst.

Flere biltester

Det som blir ganske klart er at Forester XT ikke tar opp hansken fra tidligere friskt motoriserte varianter av modellen. I stedet har den blitt en suv som kan være fin på motorvei, hvor den kan være tungt lastet uten at det betyr noe.

Det kan virke som en Forester med kraftig motor har vokst seg for stor til å levere morsomme kjøreopplevelser. I stedet har den blitt en mer sedat, men kraftfull hyttetransport. Hvor man sitter høyt, har en bakkeklaring på 22 centimeter og fremkommeligheten er sikret med Subarus solide firehjultrekksystem.

Samtidig skal man huske på at Subaru kan sportslig når de vil. Samarbeidsprosjektet med Toyota som har resultert i BRZ, er en virkelig morsom bil til en pris som ikke er avskrekkende.

BOKSER: Boksermotoren har et lavt tyngdepunkt, men den klarer ikke å kamuflere at dette er en bil med 22 centimeters bakkeklaring.

Sterkeste japaner

Subaru vet at Forester XT har en veldig liten nisje, de regner med å selge rundt ti stykker i året, når bilen har en startpris på 670.000 kroner, noe som er 300.000 mer enn den billigste Forester-modellen med 150 hestekrefter.

At den knapt skiller seg fra den langt billigere utgaven kan være et poeng for noen, men for denne prisen finnes det modeller fra merker som ligger i premium-segmentet, hvor interiøret er av en helt annen klasse.

En ting skal Subaru få: Av de japanske suvene i denne størrelsen, er det ingen andre som kan by på noe nærheten av Forester XT sine muskler. Det forteller at de ikke er like streite som mange av de andre japanske merkene.

Les også:

Toyota forbi VW- i et bilmarked på retur

Fornyet optimisme hos investorene i Asia

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Denne bilen har ikke noe med fornuft å gjøre

  2. Limousinsportsbil

  3. Audi med ny gigant-SUV

  4. En perfekt 911

  5. Luksusmissil