For ordentlig intro-BMW

BMW 2-serie ser mye finere ut enn sitt nære søsken 1-serie, men kjøreegenskapene er litt for ordinære.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Hvis BMW trenger en bil som kan introdusere folk til merket og hva det står for, så er dette bilen, i hvert fall på papiret. En i BMWs verden billig bil med brukbart med hestekrefter, bakhjulstrekk, manuell girkasse, i en ganske kompakt form.

En formel som kan trekkes tilbake til 2002 på sekstitallet, noe som for øvrig var undertegnetes aller første bil, som gjør at jeg i utgangspunktet er veldig positivt innstilt til et kjøretøy som minner om akkurat den modellen.

BMW 2-serie er todørsversjonen av 1-serie, og 220i betyr en fire sylindret motor på to liter som yter 184 hestekrefter. En størrelse som virker riktig i en bil som dette, og som gir en akselerasjon fra null til hundre på sju sekunder.

Vekten er ganske grei også, 1350 kilo, og manuell girkasse gir signaler om en bil som kan by på god gammeldags BMW-kjøreglede.

Basic bil

Utseendemessig er denne bilen utrolig mye finere enn 1-serien som den deler mye teknikk med. Her er det mulig å mimre seg tilbake i retning 2002. Noe som – igjen - er veldig positivt. Selv girkassen med reversen helt til venstre, uten noen sperre, minner om gamle dager. Heldigvis er det ikke like lett å ta feil av 1.-gir og baklengs som det en gang var.

Mer bilstoff på E24 BIL

Håpet var at dette er en bil som kan få frem noe av det enkle og morsomme med en BMW, en mer basic bil enn de fleste andre BMWer. Hvor det viktigste er rene kjøreegenskaper, ikke all verdens elektroniske nyvinninger.

Dermed satte jeg meg inn i bilen med enkle, men store forventninger, som umiddelbart fikk seg en liten kilevink. For sittestillingen er ganske høy, girkassen overraskende lite eksakt og toppet med en veldig lang kløtsjgang.

Alt elementer som forpurrer kjøreglede, og egentlig ganske merkelig. For det er naturlig å ha troen på at slike saker er bedre ivaretatt i en BMW enn så å si alle andre masseproduserende bilmerker. Det er dette som har gjort at entusiastiske bilkjøpere har flokket seg rundt merket i år etter år, vært villige til å legge i litt ekstra penger i forhold til det tilsvarende biler fra andre merker koster.

IKKE SÅ HEFTIG: BMW 220i Coupé er ikke spesielt sportslig.

Dette litt uheldige første inntrykket forplanter seg under kjøringen. Det er vanskelig å få den til å bli livlig. Motoren har ikke den pønsjen jeg hadde håpet. Nylig testet vi en Mini Cooper S med en veldig lik motor, som var fantastisk morsom. Den bilen veier riktignok 190 kilo mindre, men selve motorens respons, merkbare effekt og lydbilde er veldig langt unna det man opplever i en 220i. Selvsagt skal Mini-en være en annen type bil, men BMWen hadde hatt godt av å låne litt av trøkket som BMW har gitt motor og drivverk i Mini.

Potensial

Dermed måtte jeg rekalibrere forventningene. Den sportslige kjøregleden er det så som så med i tilfellet 220i. I stedet har det blitt en ganske kompakt og fint utseende bil for folk som ikke trenger så mye plass. Den har bagasjeplass som en Volkswagen Golf, og for å være helt ærlig ikke kjøreegenskaper som gjør den til et opplagt valg for dem med kjørehansker i forhold til Golfen.

Innvendig holder den godt BMW-nivå, hvilket i hovedsak betyr en hylle over franske, koreanske og japanske biler. Ryddig, funksjonelt og god materialkvalitet. Hjul og vindstøy er noe høyere enn i de større BMWene, akkurat som forventet.

På veien er den stabil og behagelig, styreresponsen er bra, men som på de fleste moderne biler er den litt livløs. Det klassiske BMW oppsettet med drivhjul bak kommer ikke helt til sin rett når motoren er såpass forsiktig, men det er vel bare å ta inn over seg at dette ikke skulle være en kvikk og sportslig bil.

Synd, for jeg satt hele tiden med en følelse at det kunne vært så mye morsommere, at det er et potensial her som ikke er utnyttet. Jeg tror ikke den egentlig trenger en større motor, heller. Bare et drivverk og en motorstyring som hadde sluppet seg litt mer løs, så hadde dette vært den perfekte intro-BMWen.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Klassens peneste

  2. Nå har BMW brutt alle tabuer

  3. Stor Mini-moro

  4. En skikkelig BMW

  5. Penere blir det ikke