Pengene renner inn i TV 2
Solgte reklame og abonnementer for 340.000 kroner i timen – døgnet rundt – i første kvartal.
TV 2 utvikler seg til en real pengemaskin for eierne.
I første kvartal omsatte TV-selskapet for 733 millioner kroner. Det er hele 141 millioner kroner mer enn i samme periode i fjor.
Omsetningen ligger i snitt på 8,1 millioner kroner hver dag, eller 340.000 kroner i timen – natt og dag.
Driftsresultatet endte på 83 millioner kroner. Det er over en dobling sammenlignet med samme periode i fjor.
Lykkelig eier
TV 2 er i dag eid av A-pressen og Egmont. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i A-pressen er strålende fornøyd med utviklingen.
- TV-markedet er ekstremt sterkt for tiden. TV 2 har et helt ekstraordinært resultat, sier Eriksen.
Eriksen sier utviklingen har blitt langt bedre enn ventet for ett år siden.
- Vi har nå en høyere vekst i TV-markedet enn det noen av oss hadde forventet. Akkurat nå ser det ikke ut til at den avtar. Det er vanskelig å spå om dette, men det er ingen ting som tyder på at TV 2s konkurransekraft ikke vil være annet enn knallgod i uoverskuelig fremtid.
Seerne betaler
Ifølge finansdirektør Glenn Veiby kommer halvparten av inntektsveksten til TV 2 fra annonsemarkedet. Resten kommer fra brukerbetaling og inntekter fra distributørene.
TV 2 opplevde i første kvartal en vekst i reklamesalget på 16,9 prosent. Det er hakket bedre enn gjennomsnittsveksten i TV-markedet på 15,4 prosent.
Bruker mer
Samtidig som inntektene øker, bruker selskapet mer penger. Kostnadene i første kvartal økte med 102 millioner kroner, og endte totalt på 629 millioner kroner.
Ifølge A-pressens finansdirektør gikk omtrent 75 prosent av kostnadsveksten til programsatsinger. Blant annet ble det bruk mye penger på rettighetene til Premier League.
Les også: