Spinndoktorene håvet inn 474 millioner i fjor

Dette er byråene som tar betalt for å sikre bedre omtale, bedre kommunikasjon og bedre omdømme. Sjekk hvordan de tar vare på sine egne økonomiske resultater.

ØKTE MEST: Inntektene fra PR-virksomheten til First House økte mest av alle medlemsbedriftene i foreningen Komm i 2011. Her er administrerende direktør i First House Per Høiby utenfor lokalene deres i Inkognitogata 1, Oslo.
  • Kristin Norli
Publisert:

Den norske PR-bransjen er i stadig vekst, og mandag foreligger en oversikt over de økonomiske resultatene til noen av de største aktørene i bransjen.

Samlet hadde de 20 medlemsbyråene i Komm - bransjeforeningen som nylig skiftet navn fra Norske informasjonsrådgivere (NIR) - inntekter på 474 millioner kroner i 2011. Da er inntekter fra salg av andre kommunikasjonstjenester enn PR-rådgivning trukket ifra.

Dette er byråene som tar betalt for å sikre offentlige og private oppdragsgivere bedre omtale, bedre kommunikasjon og bedre omdømme.

Her kan du sjekke hvordan de tar vare på sine egne økonomiske resultater.

Topp fem inntekt

Disse PR-byråene troner øverst på inntektstoppen:

** Gambit Hill & Knowlton: 94,9 millioner

** Geelmuyden.Kiese: 53,8 millioner

** Burson Marsteller: 50,2 millioner

** First House: 48 millioner

** Apeland: 37,8 millioner

Sjekk ut PR-byråene med E24 Bedrift

Som oversikten viser solgte Gambit H&K PR-tjenester for desidert mest penger i fjor. Her er den fullstendige listen (for enkelte byråer har ikke Komm registrert inntekter).

Økte mest

Ifølge foreningen Komms egne tall er det to byråer som skiller seg ut i bedring av inntektene.

Gambit H&K solgte PR-tjenester for 12,8 millioner mer i 2011 sammenlignet med året før. First House økte sine inntekter enda mer, fra 34,6 mill. i 2010 til 48 millioner kroner i fjor.

Geelmuyden.Kiese opplyser overfor E24 at deres PR-inntekter i Norge for 2010 summerte seg til 46 millioner. Dette fremkommer ikke av Komm-tallene overfor, men innebærer at GK økte sine inntekter med 7,8 millioner i 2011.

Det vises også på resultatet, som i fjor gjorde et betydelig hopp etter snuoperasjonen i selskapet for for to år tilbake.

Disse fem hadde best utvikling i lønnsomheten (driftsresultat):

Topp fem resultat

** Geelmuyden.Kiese: +6,2 mill. til 7,2 mill.

** First House: +2,6 mill. til 9,6 mill.

** Mereris/PR-operatørene: +2 mill. til 3,3 mill.

** Burson Marsteller: +2 mill. til 9,6 mill.

** Apeland: +1,8 mill til 7,6 mill.

Les også: PR-kåt skolestart

Dårlig for Nor PR
I andre enden av skalaen er det stor variasjon. Kun fire av de 20 medlemmene i Komm gikk med underskudd i fjor, men flere av de mellomstore byråene hadde en betydelig nedgang i sine inntekter.

Dette er PR-byråene med dårligst utvikling i 2011:

** JKL Group: Driftsresultatet falt fra 4,6 mill. i 2010 til 2 mill i fjor. Samtidig falt inntektene med 3,3 millioner.

** Agendum gikk fra 1,8 millioner i overskudd i 2010 til et underskudd på i underkant av 1 million kroner i fjor. Det til tross for at byrået økte salgsinntektene med like mye i samme periode.

** Kreab Gavin Anderson mer enn doblet sitt underskudd i løpet av fjoråret. Driftsresultatet gikk fra -4,3 millioner i 2010 til -8,7 millioner i 2011. Samtidig falt byråets inntekter med 4,5 millioner kroner.

** Aller størst fall i inntektene hadde derimot Nor PR, det bergenbaserte PR-byrået som i år ble kjent for å ta ekstra betalt dersom de skaffer kundene omtale i en avis eller på TV.

Til tross for den innovative forretningsmodellen falt Nor PRs inntekter i fjor med over 6,4 millioner kroner.

Les også: PR-bransjens forsøk på hvitvasking

6 prosent vekst

De samlede inntektene på 474 millioner kroner for Komm-byråene innebærer en økning på hele 20 prosent, eller 82 millioner kroner, fra året før.

Men godt over halvparten av veksten skyldes imidlertid at byrået Geelmuyden-Kiese, som alene hadde inntekter på nesten 54 millioner kroner, valgte å melde seg inn i foreningen i fjor.

Sett bort ifra dette er økningen i inntektene på 28 millioner, eller 6 prosent.

- På vegne av bransjen er jeg meget godt fornøyd med Komms fortsatte vekst fra 2010 til 2011. Selv om mye av denne veksten skyldes nye medlemmer, er også medlemsrekruttering en viktig del av vårt arbeid for å nå vår hovedmålsetning om en samlet byråinntekt på NOK en milliard i 2016. Flere av Komms medlemsbyråer hadde i tillegg en imponerende økning i byråinntekten i fjor, sier Morten Woldsdal, styreleder i Komm.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
  2. PR-bransjen

Flere artikler

  1. Staten bruker 75 millioner på PR-byråer

  2. Disse er landets dyreste PR-hoder

  3. Staten krever tausheti alle PR-kontrakter

  4. PR-kåt skolestart

  5. Ansgar Gabrielseninntar Gambit