Tar opp kampen mot Groupon
Knalltilbud rett i lomma er Gule Siders strategi når de nå starter kampen mot suksessen Groupon.
Kupongtjenesten Groupon har i løpet av kort tid blitt en suksess i Norge. Så langt har Edda Media vært eneste større konkurrent med tjenesten Sweetdeal, men nå tar også kataloggiganten Eniro opp kampen.
Onsdag lanseres Deals gjennom Gule Sider. Tjenesten er først tilgjengelig på gulesider.no, men vil i løpet av kort tid også bli en del av Gule Siders mobiltjeneste. Eniro og Gule Sider vinner dermed kappløpet om å bli den første aktøren i Norge som tilbyr brukerne denne type tilbud via smarttelefonen.
- Det er nyttig for forbrukeren å sjekke denne typen tjenester mens man er på farten, sier Eniros mobilsjef Tommi Larsen.
- I tillegg har også mobilen funksjonalitet som etter hvert gjør det mulig gi forbrukerne tilbud basert på hvilket sted og område du befinner deg i, fortsetter han.
Lover barskere tilbud
I likhet med Groupon og Sweetdeal, vil Gule Sider daglig presentere et tilbud til brukerne med minst 50 prosent rabatt.
Eniro-sjef Morten Algøy mener Gule Sider vil kunne gi et bredere utvalg av tilbud enn konkurrentene.
- Vi ser at det har vært diskutert i både tradisjonelle og sosiale medier at gjengangeren blant dagens deal-tilbyderne er tilbud på spa, neglestell og massasje. Flere har derfor gitt oss tilbakemelding om at de også ønsker seg «barskere» deals og det kan vi i gi dem, sier Algøy.
Oslo og Trondheim først
Groupon sender i dag ut tilbud for 14 forskjellige geografiske områder i Norge. Sweet Deal sender ut tilbud for 16 forskjellige byer. Gule Sider starter med to byer, Oslo og Trondheim. Planen er å utvide til flere byer i løpet av året.
Klar for konkurranse
Salgssjef Jørgen Moe Edda Extra sier Sweet Deal er klar for økt konkurranse.
- Vi registrerer at mange aktører prøver seg med «dagens deal» konsepter. Dette er vi godt forberedt på, så at konkurransen øker er noe vi har tatt høyde for, sier Moe.
Han mener den lokale tilstedeværelsen gjennom Edda Medias lokalaviser gir Sweetdeal et fortrinn.
- At vårt konsept er så sterkt forankret i det lokale reklamemarkedet gjør at vi skal bli en vanskelig konkurrent å møte, sier Moe.
Les også: