Best på produktplassering

Se hvilke merkevarer som oftest sniker seg inn i filmene du ser.

FRANK FRANKLIN II
Publisert:,

For tredje år på rad er det bilprodusenten Ford som topper listen når webmagasinet Brandchannel.com kårer merkevarene som er best på produktplassering i filmer.

Du kan se Ford-biler i hele 30 av de 52 amerikanske toppfilmene som gikk på kino fra januar 2007 til juni 2008.

Ubevisst

Med tanke på at nesten alle New York-taxier er en Ford og at bilene ofte kjører forbi i bakgrunnen uten at det var en bevisst handling fra regissørens side, er det ikke overraskende at Ford gjør det bra på rankingen.

Men Ford har også en god del bevisste plasseringer. Den nye Ford Mustang med gammeldags utseende dukker blant annet opp i storfilmene "Transformers" og "I Am Legend".

Og den klassiske modellen - som den nye er basert på - har en stor rolle i både "The Bucket List" og "American Gangster".

"Filmhore"

Når det gjelder hvilke filmer som har flest produktplasseringer er "Sex og singelliv"-filmen vinneren. Den får utmerkelsen "The Film Whore Award" for å være den filmen som har "solgt seg mest" i varemerkesammenheng.

Prisen "The Bomb Award" går til den finske mobilprodusenten Nokia som har lyktes med å "ødelegge stemningen" i en hel filmscene i filmen "Cloverfield".

"Scene-stjeler-prisen" gikk til Ford Mustang for å ha overtatt en scene som man ellers ikke ville husket og som egentlig var unødvendig.

Se flere priser på Brandchannel.com

Mer om Reklame og PR:

Les også: Veksten på nettet bremser opp
Les også: Norges mest lønnsomme byrå
Les også: NRK-omdømme får lisensknekk
Les også: Edda satt Mecom under press

Til forsiden