Mercedes’ håndveske

Små roadsterbiler er ofte stor moro, de er sportsbiler i sin reneste essens. Det er likevel noe rart med Mercedes’ SLK. Den har appell som en fancy håndveske, ikke minst med den minste motoren

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Mercedes SLK ble første gang lansert i 1997, og andre generasjon ble introdusert i 2004. Bilen vi har kjørt her er en fjesløftet versjon, både på ut- og innsiden. 650 nye eller omarbeidete komponenter skal være montert, og både fronten og bakende har fått nytt utseende. Samtidig er kjøreegenskapene er strammet opp.

Bilen har siden den kom vært en suksess. Den skal være solgt i rundt en halv million eksemplarer på disse ti årene, og interessant nok har 62 prosent av kundene vært kvinner.

Feminin

Mercedes SLK har noe feminint over seg, ikke minst når den er i Calcite hvit. Dette er ikke en sportsbil som oser av heftig kjøreglede (som for eksempel den nyeste versjonen av Audi TT gjør, for å ikke snakke om Porsche Boxter og Cayman).

Førsteinntrykket er, som det alltid har vært med SLKen, at det er det ytre og ikke det indre som teller. Den har et solid roadster-look med taket av, den er kort og kompakt med hjulene i hvert hjørne, men på en merkelig måte gjør det ikke bilen til en barsk sak.

Les også: TT med ett ess

Relativt rimelig

Versjonen vi prøvde var SLK200 K. Dette er innstegsmodellen med 1,8 liters motor, kompressormatet sådan, på 184 hester. Det betyr tjue flere siden sist. Siden denne nye versjonen likevel er mer bensinsnill er den forrige, er prisen faktisk lavere. Prismessig er bilen nemlig slett ikke verst med prislapp fra temmelig nøyaktig 500 000. De fleste vil riktignok laste på en del utstyr, og bilen vi prøvde kostet 660 000.

184 hester høres heller ikke ille ut på en bil som veier 1340 kilo, men det tar ikke mange sekundene før man merker at dette ikke er noen sportsbil. Draget i motoren er heller beskjedent, null til hundre går på drøyt 8 sekunder, men det aller mest avslørende er girkassen. Automaten er treg og ikke mulig å få til å oppføre seg det minste sportslig. Den skifter for tidlig og den skifter for ofte, gjerne på feil sted (som i en sving), dermed kan en hver form for inspirert kjøring egenlig settes på pause, og man får heller se på det hele som en liten cruiser man skal synes i.

Gode kjøreegenskaper

Nå må det sies at denne bilen har svært gode kjøreegenskaper. Den er velbalansert og det er liten tvil om at chassiset tåler mye større motorer. I SLK350 finner man for eksempel den samme motoren som vi nylig prøvde i den større SL350, en V6 på litt over 300 hester. Dette er garantert en fin opplevelse, men innebærer da også at prisen nærmer seg 1 million kroner. Og skal man først legge så mye penger på bordet er biler som Porsche Cayman og Boxter innen rekkevidde.

Se og bli sett

Er man i hovedsak ute etter å bli lagt merke til, kan SLK200 være et greit valg. Du får et ytre som er umiskjennelig Mercedes, og etter denne siste fjesløften likner den på en nedskalert versjon av den ville superbilen SLR McLaren. Pent er det ikke, men det er forseggjort, og inni er den riktig så fin. Der er det tett og sportslig interiør, med blant annet lav og behagelig sittestilling, røde sømmer i seter osv. Prikken over i-en er de røde sikkerhetsselene.

Det er liten grunn til å tro at oppgraderingene som er gjort på denne nyeste SLK-en, vil gjøre noe med demografien til bilens kjøpere. De aller fleste kommer dessuten til å gå for SLK200-modellen, meget mulig i denne ubeskjedne hvite lakken, for her er det nok vel så viktig at bilen synes når den står stille.

Flere nyheter fra E24

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Sportsbil med stor S

  2. Nær perfekt

  3. Mye moro for pengene

  4. Porsches minste i ny innpakning

  5. Klar for en toppløs sommer