Jaguar XF 3,0 Diesel S Portofolio: Årets dieselbil

Kun ett år etter introduksjonen kommer Jaguars XF med nye motorer. Etter å ha prøvd den største dieselbilen kan man lure på om det er noe vits med bensinmotor i det hele tatt.

KJØREMASKIN: Jaguar XF er en sportslig sedan, uten at dette går utover komforten. Og med den nye tre liters dieselen er det en formidabel bil.
Publisert:

Da Jaguar XF kom i fjor og tok over for den sterkt retro-pregede S-typen, signaliserte den en ny retning fra fabrikken. De tok et stort steg bort fra modeller som så ut som lett modernisert arvegods og over til biler som knapt likner på noe i deres slektstre, med selvstendig og moderne design.

Ved introduksjonen prøvde vi to forskjellige modeller, en V8 bensin med kompressor og en 2,7 liters diesel. Allerede nå har tiden kommet for å putte nye saker i motorrommet. I utgangspunktet var det lite som tilsa at det var sterkt nødvendig å gjøre noe med de eksisterende, men etter å ha prøvd den nye tre liters dieselen gir det mening.

S-utgaven med 272 hester og intet mindre enn 600 newtonmeter er rett og slett en formidabel maskin. Dette er en av de – om ikke den – beste, store dieselmotorene på markedet i dag. Så langt har det vært BMW som har eksellert på dette nivået. Men nå må de passe seg. XF-en med dette under panseret er en bil som har det meste.

Usain Bolt

Fra før av kjenner vi det høye nivået som både kjøregenskaper og design ligger på, og med denne motoren blir det komplett. Chassiset er satt opp slik at det er en sportslig sedan, og med så mye punch i en bakhjulsdrevet bil, er det nesten som å kjøre en sportsbil.

Det er utrolig gøy å ta med XF-en på svingete veier. Styringen er presis og fint avveid og finner man et typisk andre og tredjegirs-terreng er det en fryd. Da setter forhjulene seg i sporet og med gasspådrag ut av svingen kjenner man hvordan bakvognen jobber med å skyve bilen ut av svingen.

Hekken er lett å kontrollere. Den slipper slik at man merker potensialet for skikkelig bred kjøring om man er av den typen. Her får man også hjelp av en ekstremt hurtig girkasse. Den skifter så raskt at det ikke finnes noen form for overgang. Dette er også en liten oppjustering. De siste motorene har nemlig fått den aller nyeste oppgraderingen av den fra før av eksellente XF-automatkassen. Det er girkassenes svar på Usain Bolt. Selvsagt kan man kontrollere det hele med spaker på rattet.

Det beste valget

En annen detalj som gir signaler om bilens filosofi er at den ikke overstyrer det og skifter opp om du beveger deg godt inn på rødmerkingen når du har stilt bilen i sportsmodus. Den sperrer rett og slett, så må du selv gire opp.

I det nye motorsortimentet får man også en V8-bensin på 385 hester, men det er så man kan lure på om det er noen vits når man har diesel S. V8-eren koster 400.000 mer, og prestasjonene er kun et drøyt halvsekund raskere til hundre pluss et drivstofforbruk er seriøst mye høyere.

Når det gjelder BMW er det - ikke overraskende - en modell som har veldig like spesifikasjoner, 535d. Prismessig ligger den litt under Jaguaren, men det påløper gjerne en del ekstrautstyr om man vil ha BMW-en på et ønsket nivå. Vi har tidligere kjørt 535d (den hadde ekstrautstyr til 400 000), og den gir det samme inntrykket av formidable krefter i en bil med klare sportslige egenskaper.

Rent estetisk er Jaguaren flere dyrehoder foran. BMW-en finnes dog som stasjonsvogn.

Lavt forbruk

Bilen er et bevis på hvor langt man har kommet med å strupe forbruk uten at det går ut over motorens krefter og dynamikk. Her har man 272 hester og 600 Newton og et CO2-utslipp på 179 gram per kilometer. Forøvrig akkurat det samme som på den "vanlige" tre liters dieselen til XF, som yter 240 hester.

Med XF og denne heftige dieselmotoren har Jaguar en premium bil som tyskerne bør passe seg for. Ikke minst når det kun er Mercedes som har en splitter ny modell, mens BMW og Audis respektive begynner å dra på årene.

Skal man pirke litt, så må det nevnes at XF ikke leveres med firehjulstrekk, noe som kan bli en utfordring på glatte vinterveier. En så sterk bil med bakhjulstrekk er trolig en bil som må håndteres med en smule forsiktighet når veien er hvit. Men på tørt sommerføre er det vanskelig å finne en firedørs bil som er særlig morsommere, den er ikke langt unna en sportsbil, og det gjelder til alt overmål en bil med bra plass og dieselmotor. R.E.S.P.E.K.T.

Følg Morten Abrahamsen på Twitter: mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om