Maskulin Mercedes

Mercedes-Benz har latt passeren ligge og brukt vinkelhake i designen av den nye GLK. Komforten er det ikke noe å si på, men holder det i et segment som plutselig ble overbefolket?

VINTERBILEN: Mercedes GLK er naturligvis en god vinterbil, med firehjulstrekk og bra bakkeklaring, men man bør huske at den veier nærmere to tonn når man skal bremse.
Publisert:

Det er litt pussig at Mercedes ikke har hatt noen bil i denne klassen før. De siste årene har fabrikken pumpet ut modeller i et slikt tempo at de nærmest har gått tom for bokstaver og har måttet ty til nisjer som ingen visste var nødvendige, som med R-klassen.

Med GLK har de intet mindre enn fem modeller som faller inn under SUV paraplyen, men altså først nå en som ikke er diger. For GLK er mer en høy C-klasse, en familiebil som kanskje kan dukke unna miljøsvin stemplet, en bil av en type svært mange nordmenn har høyt på ønskelista.

Sex og singelliv

Utseendemessig slekter den på både den nye C-klassen og den nær abnorme GL, med sitt skarpe og markerte karosseri. Og den vekker en smule oppsikt.

Særlig håndverkere i små hvite varebiler pekte, i et slikt monn at jeg faktisk følte meg litt småkul etter hvert, helt til min kone så bilen og utbrøt: "men herregud, hva er det der for noe?" Og håndverkerne satt vel og lurte på om det er mulig å få grønne skilter på den.

Nå er nok bilen i hovedsak myntet på det amerikanske markedet, hvor dette ikke er noen stor bil. Trolig mot de litt smarte og fikse fotballmammaene. Her er det mulig den tunge bruken av bilens produktplassering i "Sex og singelliv" filmen kommer inn. Samtidig er det litt vrient å se nøyaktig hvor de vil hen, for var det ikke Samantha som kjørte den, hun eldste og evig single (har ikke sett filmen, men har sett bilder fra den), som vel har mest lyst til å tråkke på små fotballjenter med en femten centimeter høy Manolo Blahnik hæl.

Maskulin

Uansett så fremstår den som en noe mer prangende bil her til lands. Med et ytre som i større grad må antas å treffe mannfolka. Den har i hvert fall et maskulint uttrykk.

Den har bakkeklaring og korte overheng, hvilket gjør den til en kompetent terrengbil, om man tar med seg offroadpakka på utstyrslisten, men det er vel knapt noen som kommer til å gjøre noe røffere med den en å lirke seg over noen leie dumper på den siste stykket opp til hytta. For om den funker utmerket der, så er det hvordan den er på helt vanlig vei som teller. Skulle du bo slik at du faktisk mener at du trenger en terrengbil i det daglige, er det kanskje på tide å flytte. På landeveien er bilen god, men man merker at den er relativt tung med et høyt tyngdepunkt. Det er ikke til å komme utenom i en bil som dette.

Setet har og ganske dårlig sidestøtte, så det er ikke en bil å pese gjennom hårnålssvinger med. Samtidig er den veldig stabil når man kommer inn i svingen, den holder seg overraskende flatt og tråkker man på styrer den fint gjennom. Pisker man den skikkelig, får man og merke at den er utstyrt med mye elektronikk. Ganske fascinerende, faktisk.

Setter man girkassen i manuellfunksjon, og trår til på litt sleip asfalt, skjer det en rekke saker, først vil den sannsynligvis sperre litt før den selv girer opp, samtidig kjenner man hvordan trekkkreftene leter etter beste løsning, det nesten så man kan høre og ikke minst kjenne hvordan sofistikert elektronikk jobber som besatt for å beholde grep og holde deg på veien. Nå klarer aldri all teknikken å skjule at man kjører en bil med høy bakkeklaring, men den virker veldig smidig og er mer lik en vanlig stasjonsvogn på veien enn en stor SUV.

Komfort

Vi hadde en 320 CDi, som har en kostbar, men nær ideell motor til en bil som dette. Det er en kraftig turbodiesel sak, med 540 Newtonmeter i dreiemoment og 224 hester. I denne varianten er den dugelig sprek, null til hundre er på 7,5 sekunder og den kommer neppe til å merke om du stapper inn tre feite kompiser. Oppsettet er naturligvis på den komfortable siden, ingen heftige sportsporgrammer på modellen vi prøvde, i hvert fall.

Samtidig så er den sterk, draget er veldig lineært, og det kommer ikke noe virkelig røsk om man smeller inn pedalen, registeret er ganske begrenset, uten at man skal holde det mot bilen. Den skal flytte folk på en sikker og komfortabel måte, uten at unger og bikkje blir ristet på milk-shake måten.

Mercedes GLK sikter seg inn på premium-segmentet av de middelsstore SUV-bilene. Audi har nettopp lansert Q5 og Volvo, XC 60. Visuelt sett er disse bilene veldig forskjellige. Og i løpet av noen uker skal vi kjøre igjennom dem alle sammen, så får vi se om det finnes en vinner blant dem.

Stort marked

Det er et marked som trolig har et bra potensial i Norge, ikke minst når folk etter hvert kommer til å oppdage at de har kommet gjennom en høst full av finanskrise med saldoen i behold, mens renta synker og de i en ren frykt avbestilte ferieturer og snudde på krona både en og to ganger før de gikk til juleinnkjøp.

For dette er en moderne familiebil, når folk nå har bestemt seg for at det er fint å sitte høyt og ha bakkeklaring nok til at man kan trille over en middels hund uten at den tar skade av det.

Selv ville jeg ha fylt opp de verste hullene på hytteveien og gått for en Mercedes C-klasse med firehjulstrekk og samme motoren, men med 35 liter større bagasjerom og langt morsommere kjøreegenskaper.

Les flere E24-nyheter

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om