Biltest: Praktisk luksus

Den største modellen fra Audi har strammet seg opp og fjernet noen hundre kilo. Det har blitt en lukus-SUV av høy kvalitet, som er litt vrien å bli betatt av.

NYE FORMER: Den nye Audi Q7 er strammere i linjene enn forgjengeren, men en elegant bil har det ikke blitt.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

– Denne føles langt mer lettbeint enn forrige utgave, tenkte jeg gjennom første sving på en biltom riksvei.

For den nye Audi Q7 har en helt annen BMI enn utgaven den erstatter. Rundt 300 kilo har blitt skavet av.

– Wooha, det er fortsatt en diger bil, tenkte jeg da sving nummer to kom, og det virket som om at bilen ikke hadde lyst til å ta en sving som fulgte asfalten.

Det har forsvunnet noen hundre kilo, men vi snakker fortsatt om en skikkelig rusk av en bil. 505 centimeter lang, noe om er snaut fire kortere enn forrige modell, 197 bred og 174 høy. Med andre ord en bil som ser ned på det meste annet av personbiler på veien.

Dette får man igjen, på godt og vondt. Tyngdepunktet er fortsatt høyt og drøyt to tonn gjemmer seg ikke bort når man skal gjennom en sving i litt fart. At den i utgangspunktet virker mer spenstig enn den gamle varianten tar ikke vekk at det er en dundrediger bil.

AKTIV LIVSSTIL: Q7 byr på god plass. Bagasjerommet tar 770 liter, 1955 med baksetet slått ned. Det bør holde.

Denne gangen har de prøvd å tone ned det ytre med å gi mer skarpe linjer, litt som en forvokst A6. Det har delvis fungert, med at selve kroppen dominerer mer enn glasshuset på toppen. Men det gir bilen et litt sidrumpa uttrykk, det var helt klart blandede meninger om dette. Mange reagerte også på at fronten blir veldig dominerende.

Venter stor salgsøkning

Forrige versjon var på markedet overraskende lenge til en Audi å være. Den kom i 2006 og noe av grunnen til at den fikk rulle rundt et par år lenger enn normalt, er at den solgte bra helt til det siste flere steder i verden, dog ikke i Norge.

Siden lanseringen er det produsert over 500.000 Q7. Totalt er 550 av disse solgt i Norge, de fleste før 2008. I fjor ble det registrert syv nye her til lands.

Mer bilstoff på E24 BIL

Med den nye modellen ser Audi for seg et langt større marked i Norge. Når alle motoriseringene er på plass, ser importøren for seg opp mot 500 solgte i året. Da vil det særlig være den ladbare hybriden som vil dra opp salget når den kommer i første kvartal neste år.

Modellen vi har her, er 3,0 TDI med 272 hestekrefter. En slags klassisk miks i en stor SUV. Motoren har 600 newtonmeter i dreiemoment, i tillegg gjør et rikelig antall hestekrefter at den går fra null til hundre på 6,5 sekunder.

KVALITET: Innvendig er det et veldig høyt kvalitetsnivå. Girspaken er nydesignet og funksjonaliteten er generelt briljant.

Det er, som det skal være, en bil som føles mer sterk enn rask. Den kan trekke hengervekt på inntil 3,5 tonn og kan leveres med en såkalt «tilhengerassistent», hvor man kan få bilen til å styre slik at man får rygget dit man ønsker med henger.

Den kan også leveres med et førerassistentsystem som forholder seg til bilene rundt i kø. Da vil den kunne kjøre helt av seg selv i kortere tidsrom (det er foreløpig ikke lov å la den gjøre det i lengre perioder).

Komfortabel og trygg

Med andre ord er dette en bil som kan spekkes med alt som finnes av high-tech utstyr, slik det skal være med en bil som ønsker å legge seg på høyeste SUV-nivå.

Innvendig har de videreført Audis ryddige og elegante interiør. Det er ikke store forandringer. Touchpaden er videreutviklet, og girspaken er ny. Bilen her er laget så tidlig i produksjonssyklusen at det ikke var tilgjengelig, men den kan også leveres med Audis nye og superlekre digitale dashbord.

VOKSEN: Q7 var og er en svær bil. 505 centimeter lang og 174 centimeter høy. Det preger kjøreopplevelsen, men den innvendige plassen er i nærheten av formidabel.

På veien føles det veldig komfortabelt og trygt, slik det skal i en bil av dette formatet. Styringen er SUV-nummen, og sikten er meget god. På lange strekk er det en veldig behagelig plass å være, for mange mennesker. Bilen her er en syvseter, og det er fortsatt noe bagasjeplass igjen om man makser antall passasjerer. Den innvendige kvaliteten fremstår som ekstremt god og på motorvei er det så lite støy at kan du høre flassen falle fra skallen.

Forrige utgave var i det hele og store ganske uglesett. Den ble et symbol på en altfor stor, tung og tørst bil. Den nye har bedret seg på mange felt, men det er fortsatt en bil det er litt vanskelig å like. Utseende faller ikke helt i smak, og det virker litt merkelig å ha en bil som fyller en parkeringsplass fra hjørne til hjørne.

Forbruket er bedre enn før, men det er ikke til å komme ifra at det er mye som skal skyves rundt, og det koster. Akkurat det vil kanskje bli en annen historie når den ladbare hybriden er klar.

Q7 er praktisk luksus, med det er ikke lett å bli betatt av den.

Les også

Starter produksjon av Lamborghini-SUV

Les også

Audi lager diesel av CO2 og vann til 8 kroner literen

Les også

Audi med rekordtall i første kvartal

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Helt ny Jaguar – selv om det ikke ser sånn ut

  2. For baksetesjåføren

  3. Maksimum Mini

  4. Fornuft med noe ekstra

  5. Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre