Neste Bugatti blir enda sterkere
En Bugatti Veyron er vanvittig dyr, men det hindrer ikke kundene fra å ha flere biler, for å si det mildt.
Hyperbilen Bugatti Veyron har vært på markedet i snart ti år. Planen var å lage 450 Veyron og nå skal det være mindre enn 20 igjen før det er tomt, ifølge Bloomberg.
Prisen per bil ligger på 1,5 millioner euro, og med norske avgifter vil den havne på nærmere 18 millioner kroner.
Nå leveres kun Veyron i Super Sport utgave, det vil si en bil med 1200 hestekrefter, 1500 newtonmeter i dreiemoment og en toppfart som er begrenset til 415 kilometer i timen.
London invaderes av superbiler
Ifølge sjefen for Bugatti, Wolfgang Dürheimer, har de, ikke overraskende, ganske spesielle kunder.
- Klientellet til Bentley og Bugatti er bemerkelsesverdig forskjellig. Bentley-kunden har i gjennomsnitt åtte biler, den gjennomsnittlige Bugatti-kunden har rundt 84 biler, tre jetfly og en yacht.
Både Bentley og Bugatti er eid av Volkswagen-konsernet som nå er et konglomerat av forskjellige produsenter. Under samme finner man alt fra Ducati motorsykler til Scania lastebiler.
Ikke lønnsomt
Bugatti har aldri vært lønnsomt, og Volkswagen har heller ikke sluppet spesifikke regnskaper for hyperbilprodusenten, men at de er subsidiert av merker som Audi, Porsche og Volkswagen, er ingen hemmelighet.
Mer bilstoff på E24 BIL
For ett år siden gjorde meglerhuset Sanford C. Bernstein en undersøkelse på hvilke bilmodeller som har kostet produsentene mest. De mente at tapene på de 400 første bilene samlet var på 13,75 milliarder kroner, noe som gir et tap per bil på svimlende 37.387.000 kroner.
Likevel skal konsernet være i god gang med å planlegge en arvtaker til Veyron. Ifølge Bloomberg skal denne bilen være klar sent i 2015 eller tidlig 2016. Ryktene skal også ha det til at den blir 25 prosent sterkere enn dagens modell, muligens med en hybrid drivlinje.
Les også: