Premieren i Myanmar ble en braksuksess: Nå skal Telenor ut på bygda

Telenors oppstart i Myanmar har startet bedre enn noen annen utenlandssatsing noensinne. Nå skrur selskapet opp investeringstempoet i landet.

OVERGIKK FORVENTNINGENE: Telenor slang onsdag en kvartalsrapport i bordet som viste rekordomsetning og langt bedre resultater enn ventet. Jon Fredrik Baksaas og ledelsen oppjusterer nå fremtidsprognosene for veksten.

Vidar Ruud
Publisert:

FORNEBU (E24): Mens Telenor-konsernet leverte svært sterke kvartalsresultater som sendte aksjen kraftig opp onsdag, gikk praten livlig om Myanmar-satsingen ute på telekonsernets hovedkontor på Fornebu.

Selskapet lanserte tjenesten sin for et drøyt halvår siden, og siden den gang har antallet kunder nådd 6,4 millioner. Mens man hadde 281.000 kunder på vei inn i oktober måned, strømmet det over tre millioner til både i fjerde kvartal og første kvartal.

Med en omsetning på 768 millioner kroner i årets tre første måneder, gikk driften 152 millioner i pluss før avskrivninger og finanskostnader. Driftsoverskuddet endte på 32 millioner.

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas var tydelig begeistret da han snakket om oppstarten.

– Andelen brukere som bruker data i Myanmar er på nivå med Thailand og Malaysia (rundt 50 prosent, journ.anm.), og er langt høyere enn vi hadde ventet, sa Baksaas onsdag og la til:

– For en start!

– Har dere noen gang hatt en lignende oppstart i et land?

– Nei, vi har aldri gått i pluss etter et halvt år, sier Baksaas til E24.

Finansdirektør Richard Aa forklarer til E24 at den gode starten i Myanmar har vært én viktig faktor når konsernet onsdag annonserte at de løfter guidingen sin (fremtidsprognosene):

Finansdirektør Richard Olav Aa i Telenor

Håkon Mosvold Larsen

– Gjennom første kvartal har vi sett at Myanmar har gått mye bedre enn vi hadde forventet, med mye høyere forbruk både av data- og teletjenester. I tillegg ser vi at bruken av internett i Asia har eksplodert. Vi har sett den utviklingen komme, men det har skjedd raskere enn vi trodde de siste ni til tolv månedene.

Les også

Telenor vraker sine billigste abonnement

Mer lønnsomme kunder enn i India

Telenor tjener også mye per mobilbruker i Myanmar, til tross for at landets økonomi først nylig har begynt å åpne seg mot omverdenen.

Snittomsetningen per kunde (ARPU) lå på 52 kroner måneden, en tikroning mer enn før nyttår. Dette er på nivå med Telenor tjener i land som Bulgaria og Thailand. Til sammenligning ligger omsetningen per kunde på 12 kroner i måneden i India og 14 kroner i Pakistan.

På presentasjonen understreket Telenor at de forventer at tallet vil falle noe i Myanmar, nå når selskapet skal rulle ut tjenestene sine fra byene til landsbygda. Selv om Telenor-ledelsen er forsiktige, mener de at utviklingen kan bli mye bedre enn ventet.

– Hvordan vil kundemassen i Myanmar se ut i forhold til andre land?

– 50 prosent av kundene er databrukere i Myanmar allerede, og det er dobbelt så høyt som i Pakistan og Bangladesh, men det har også med at utbredelsen i markedet er høyere i de to landene. Vi får se hva som skjer når større deler av befolkningen blir mobilbrukere, men jeg er jammen ikke sikker. Jeg tror databruk er ganske så smittsomt fra by til land, sier Baksaas.

Les også

Telenors Asia-sjef tjener 11,2 mill.

– Vi har vokst mest

Baksaas fortalte på presentasjonen at Telenor har en markedsandel på rundt 30 prosent i landet, målt etter antall simkort.

– Alle de tre aktørene har hatt en sterk vekst, men vi har vokst mest. Det gleder vi oss over, og vi akter å fortsette sånn. Nå skal vi rulle ut tilbudet til flere geografier, og den som gjør det først vinner markedsandeler underveis.

Telenor skiller seg fra konkurrenten Ooredo (Qatar Telecom) ved at man både tilbyr GSM og 3G i landet. Konkurrenten tilbyr bare 3G. Baksaas forteller at 3G på sikt naturligvis er fremtiden i tillegg til 4G etter hvert, men at man plukker opp mange kunder ved å også tilby 2G (GSM).

- Dette blir spennende å følge, særlig på landsbygda. Spørsmålet er om det både er et 3G- og 2G-marked eller om det bare er et 2G-marked.

– Man kan tro at landsbygda ligger etter byene, men jeg er jammen ikke sikker, sier Baksaas og peker på Bangladesh, der han forteller at folk utenfor byene var med på å dra utviklingen.

Les også

Telenor-satellitt skutt ut fra Fransk Guyana

Øker investeringstempoet

Da Telenor skrudde på mobilnettet sitt i Myanmar i fjor høst ble det raskt klart at appetitten for mobiltjenester i landet var langt høyere enn ventet. Telenor-sjef Baksaas fortalte at han selv opplevde at tjenesten ikke var god nok da han besøkte landet, og han pekte selv på storbyen Yangon.

Disse problemene skal nå være løst, men den kraftige veksten og de gode resultatene har ført til at Telenor trapper opp investeringstempoet. I første kvartal investerte man 442 millioner kroner, mot 4,3 milliarder i fjor (det inkluderer lisensavgiften).

Selskapet sier samtidig at de skal holde seg innenfor rammen på rundt én milliard dollar (7,5 milliarder kroner etter dagens kurs). Dette er beløpet selskapet skal bruke på lisenser og investeringer, før virksomheten er helt selvgående.

– Betyr det at dere tror Myanmar-virksomheten vil så på egne bein raskere enn planlagt, når dere nå øker tempoet samtidig som rammen består?

– Innenfor den korte tidshorisonten, og gitt at vi klarer å holde det lønnsomhetsnivået vi har nå, så skal vi klare det. Vi har heller ikke nådd peak funding (investeringsrammen, journ.anm.), sier Baksaas og fortsetter:

– I den litt lengre horisonten tror vi dette markedet vil trykke frem mer spektrum, og kanskje til og med 4G mye tidligere enn ventet og noe som ikke var med i det første

Les også

Telenor gransker mulig korrupsjon i Thailand

Når målene raskere

Finansdirektøren sier at selskapet ikke har justert på målet sitt ennå, som sier at Myanmar skal være selvfinansiert innen de tre til fire første driftsårene.

– Når vi har et positivt driftsresultat kan det finansiere høyere investeringer innenfor rammen. Men alt dette avhenger av hva vi møter ute på landsbygda. Det som er helt sikkert er at vi har fått et mye bedre forhold mellom inntekter, kostnader og investeringer enn det vi forutså. Så der når vi disse målene tidligere, sier Aa.

Han peker på at selskapet ikke bare skal bruke penger i distriktene fremover:

– Det er fortsatt et investeringsbehov i byene. Selv om vi har fått opp mobiltårnene må de oppgraderes fordi etterspørselsveksten er så stor, sier finansdirektøren.

Her kan du lese mer om