Identitetstyveri

«Helt ny form for svindelforsøk» rammet jobbsøkere på Finn.no

Svindlere har lokket til seg nordmenn med stillingsannonser. Jobbsøkerne fikk beskjed om å godkjenne en Bank ID-prosess i forbindelse med det som fremsto som en bakgrunnssjekk fra bedriften.

Svindlere har opprettet falske bedriftsprofiler på rubrikknettstedet Finn.no.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
  • Erik Steinsbu Wasberg
Publisert:

Finn.no sendte torsdag ut en melding om at det har blitt opprettet falske bedriftsprofiler på Finn.no sine jobbsider, der det har blitt lyst ut ledige stillinger i disse bedriftsprofilenes navn.

Svindlerne har brukt reelle norske bedrifter, og det skal ha vært flere som har søkt på de aktuelle stillingene. Søkerne ble kontaktet på SMS fra et utenlandsk nummer, der de ble bedt om å sende inn navn og personnummer.

«I samarbeid med DNB har vi utviklet program som du enkelt gir oss tilgang til de opplysninger som vi trenger. For å delta, svar denne meldingen med navn og personnummer», heter det i SMS-en som er sendt til søkerne ifølge meldingen.

De norsktalende svindlerne skal ha utgitt seg for å være personer fra bedriftene som tilsynelatende lyste ut stillinger, for å be søkerne om å godkjenne en Bank ID-prosess i forbindelse med en bakgrunnssjekk.

Les også

ID-svindel: DNB endrer rutiner etter E24-avsløring

– Har blitt med forsøket

Leder for forbrukertrygghet i Finn.no, Geir Petter Gjefsen, oppfordrer alle som opplever noe mistenkelig på nettstedet å ta kontakt med dem.

Saken er ifølge Gjefsen anmeldt til Politiet. DNB jobber nå med å få nullstilt de berørte Bank ID-ene. Søkerne og bedriftene som er rammet er informert om saken.

– Kjenner du til om svindlerne har fått tak i noe penger som følge av svindelen?

–Så vidt jeg vet har ikke de som står bak klart å lure til seg penger, det har blitt med forsøket, svarer han.

– Har dere vært gode nok til å forhindre denne formen for svindel?

– Dette er en type svindel vi ikke har sett tidligere. Vi ønsker ikke at noen skal bli utsatt for svindel på Finn, så vi jobber så hardt vi kan for å forhindre og avdekke forsøk på svindel, men noen annonser kom dessverre gjennom annonsekontrollen, sier Gjefsen.

Les også

Shadi ble svindlet for millionbeløp og saksøkt av Bank Norwegian – nå er hun frikjent

Svindlerne forsøkte å få jobbsøkerne til å verifisere seg med Bank-ID.

Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Et altfor høyt tall

E24 skrev tidligere denne måneden at over 100.000 nordmenn har blitt utsatt for identitetstyveri de siste to årene, ifølge Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) sine årlige undersøkelse, i samarbeid med Skatteetaten.

Det er imidlertid en nedgang på 50.000 sammenlignet med de to forrige årene.

– 100.000 et altfor høyt tall, spesielt når vi vet hvilken økonomisk og emosjonell påkjenning det er at noen andre utgir seg for å være deg, uttalte ekspert på ID-tyveri hos NorSIS, Ole Anders Ulsrud, i slutten av forrige uke.

E24 publiserte tidligere i januar historien om Shadi Maleki Ghozlo, som intetanende ble utsatt for svindel da hennes tidligere bank utstedte en ny bankID-kodebrikke til hennes gamle adresse. Shadi ble siden fredag frikjent i Drammen tingrett.

For ordens skyld: E24 er eid av Schibsted, som også eier Finn.no. Enkelte journalister eier aksjer i selskapet gjennom konsernets aksjespareprogram.

Her kan du lese mer om

  1. Identitetstyveri
  2. Finn.no
  3. Svindel
  4. DNB
  5. BankID
  6. Tyveri
  7. ID-tyveri

Flere artikler

  1. Ny undersøkelse: Over 100.000 utsatt for ID-tyveri siste to år

  2. BankID-svindel til Høyesterett

  3. ID-svindel: Sikkerhetsekspert kritiserer bankene

  4. Annonsørinnhold

  5. ID-svindel: Retten mener offerets nummer ble misbrukt

  6. Kommentar: Finansnæringens mangel på selvransakelse