Raskere bankoverføring fra høsten
Fra høsten vil kunder i ulike banker kunne overføre penger til hverandre umiddelbart. I tillegg økes antall daglige avregninger mellom bankene fra tre til fire.
For to år siden økte antall oppgjørstidspunkter fra to til tre. Nå blir det fire, opplyser Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).
Dette gjelder for eksempel betalinger via nettbank, og avregningene skjer gjennom bankenes hovedavregningssystem Norwegian Interbank Clearing System (NICS), som sender informasjon til Norges Bank for oppgjør mellom bankene.
– Du kan da betale en regning om morgenen, og pengene kommer fram til mottaker ved lunsjtider. Mottaker kan benytte pengene til å betale sine regninger og få disse betalt også innenfor samme dag, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i FNO.
Tidspunktet for det nye oppgjøret blir 11.05. Fra før er det oppgjør 5.35, 13.35 og 15.35.
Straks
I tillegg vil bankene legge til rette for overføringer uavhengig av oppgjørstidspunktene. Slike betalinger vil kunne gjennomføres straks, også til dem med kontoer i andre banker. Banker tilbyr lignende tjenester i dag, man da bare til kunder i samme bank.
– Dette vil bli en praktisk betalingsmåte i de tilfeller man er avhengig av å gjøre opp seg imellom umiddelbart. Alt fra situasjoner der en vennegjeng straks skal gjøre opp for et restaurantbesøk, eller man kjøper en gjenstand privat og selger vil se at pengene står på konto før vedkommende gir fra seg gjenstanden, sier Håkonsen.
Man vil ikke kunne bruke KID-nummer i slike straksbetalinger. Slike begrensninger gjøres for ikke å skape problemer for næringslivet og offentlig virksomhet, ifølge FNO.
Den enkelte bank skal bestemme prisen for straksbetalinger.
Få klager
Forbrukerrådet rapporterer om få klager på overføringstiden mellom banker i Norge.
– Det er greit å kunne ha sanntidsoverføringer, men jeg tror forbrukerne er vant til at det tar litt tid, forteller fagdirektør Jorge Jensen.
Han understreker samtidig viktigheten av sikker overføring av penger og bankenes kontrollsystemer.
– Alle betalingstjenester skal være sikre. Det er ikke noe bankene kan velte over på kundene, sier Jensen.