Raser mot Datatilsynet: - Vanvittig arrogante eller totalt inkompetente

Datatilsynet mener bruk av analyseverktøyet Google Analytics er lovstridig. - Rammer uskyldige småbedrifter, sier bruker av tjenesten.

KRITISK: Grunnlegger og administrerende direktør i Venture Factory, Even Aas-En, mener Datatilsynet ikke forstår konsekvensene av sine egne beslutninger.

Skjermdump / Venture Factory
  • Ole Martin Skaug
Publisert: Publisert:

Det norske Datatilsynet har startet gransking av Facebooks «liker»-knapp, og tidligere i august konkluderte tilsynet med at bruken av analyseverktøyet Google Analytics var lovstridig.

I kjølvannet av dette har E24 blitt kontaktet av småbedrifter som mener Datatilsynets konklusjon er helt bak mål.

Grunnlegger og administrerende direktør i Venture Factory, Even Aas-Eng, tror ikke tilsynet har gjort hjemmeleksen sin i denne saken.

- Datatilsynet er enten vanvittig arrogante eller så mangler de totalt kompetanse til å forstå konsekvensene av sine egne beslutninger. De forstår åpenbart ikke at den digitale økonomien er fundamentert på data fra systemer som Google Analytics, sier Aas-Eng til E24.

Venture Factory er et venturefond som investerer i utviklingen av nye digitale løsninger.

- Tusenvis vil famle i blinde

Aas-Eng mener slike analyseverktøy, som Google Analytics, er livsviktig for flere tusen norske bedrifter:

- Uten denne informasjonen vil tusenvis av norske bedrifter famle i blinde, sier han til E24.

Datatilsynet på sin side ser behovet for webanalyse, bare det foregår i riktige former:

- Det er ikke slik at vi ikke mener dette er lov, vi ser behovet for selskaper som driver med webanalyse. Datatilsynet driver selv med webanalyse. Men det er viktig at dette gjøres på riktig måte, sier direktør for Datatilsynet, Bjørn Erik Thon til E24.

- Vi tar utgangspunkt i personopplysningene som samles inn, og vi krever en oversikt over hvordan de behandles. Da spiller det ingen rolle om du heter Telenor eller noe annet, sier han.

Samler inn IP-adresser

Google Analytics er et analyseverktøy som samler inn blant annet IP-adressen (se faktaboks) til de som besøker en nettside. Dette gjøres for å analysere brukernes adferd på siden.

Ifølge Datatilsynet er «IP-adresser i mange sammenhenger å anse som en form for personopplysning».

Tilsynet mener Google kan bruke adressene til å sammenstille data om besøkende på tvers av ulike tjenester, for å tilpasse søkeresultat og reklame.

I sin konklusjon skriver Datatilsynet at «virksomheten godtar bruksvilkårene som Google har for sin tjeneste, mister virksomheten kontrollen med opplysningene som samles inn om de besøkende på nettstedet».

Lånekassen og Skattedirektoratet, som bruker verktøyet, har fått besøk av Datatilsynet. Tilsynet legger ansvaret på etatene og påpeker at de må sette krav til Google som sin tjenesteleverandør.

Thon i Datatilsynet understreker at de har valgt å føre tilsyn med to store statlige aktører, som mange nordmenn må forholde seg til.

Her kan du lese Datatilsynets spørsmål og svar om bruk av webanalyseverktøy

- Rammer uskyldige småbedrifter

Aas-Eng i Venture Factory mener tilsynet skyver fra seg ansvaret - og det rammer småbedriftene, påpeker han.

- Det er lett å forstå hva som har skjedd her. Datatilsynet ønsker at Google og Facebook skal endre sine produkter og retningslinjer. Når de ikke lykkes med dette velger de den sjarmerende strategien å dytte uskyldige norske småselskaper foran seg for å oppnå sitt mål, sier han til E24.

Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon

Lise Åserud

Det er dypt urettferdig, påpeker Aas-Eng, som tidligere har vært administrerende direktør for det nye digitalselskapet til Berner Gruppen.

- Problemstillingen må løses direkte med Google og andre leverandører av lignende systemer, noe annet fremstår som meningsløst og dypt urettferdig, sier han til E24.

Overfor E24 bekrefter Thon at Datatilsynet er i dialog med Google. Han tror Google vil være villig til å tilpasse analyseverktøyet, men påpeker at de forholder seg til de som bruker tjenesten fra søkemotorgiganten

- Vi forholder oss til de som har kjøpt tjenesten av Google, og holder de ansvarlig for at holder seg inne for lovverket, sier Thon.

LES OGSÅ:

Publisert:

Flere artikler

  1. Datatilsynet gransker «liker»-knappen

  2. Europeiske land gjør segklar til å straffe Google

  3. Datatilsynet skeptisk til Facebook at Work

  4. Annonsørinnhold

  5. Datatilsynet slår alarm om IT-sikkerhet i skolene

  6. Gjensidige får refs forspionasje på kundene