Samsung kaster seg på ny tekno-bølge: Spår nytt «smarttelefon-øyeblikk»

Tar opp kampen med Apple, Google og Amazon. Vi er på vei mot et nytt «smarttelefon-øyeblikk» som ennå ikke er priset inn i markedet, tror investeringssjef.

NYTT KAPPLØP: Store teknologikjemper satser på smarthøyttalere. Her er Apples løsning, kalt Homepod.

Foto: Josh Edelson AFP
Publisert:

Etter en tids rykter bekrefter nå Samsung at de snart vil lansere en smarthøyttaler. Dermed tar sørkoreanerne steget inn i et nytt, men allerede konkurransepreget segment som spås sterk vekst fremover.

– Kanskje vi annonserer den snart. Jeg jobber allerede med det, sier Samsung-topp DJ Koh i et intervju med CNBC.

Inntil videre er ingen detaljer kjent.

Amazon var først ut og lanserte sin sylinderformede Echo på tampen av 2014. Google fulgte i hælene med sin Google Home-høyttaler, mens Apple først denne sommeren kunne avduke sin HomePod.

Les også

Kommentar: Digitale assistenter – åndenes makt

Vil lage smarte hjem

Smarthøyttalere har funksjonalitet utover trådløs strømming av lyd, og kan slik sees på som et skritt videre fra de kompakte blåtann-høyttalerne som etter hvert har blitt så populære.

Både Apple og Amazons løsninger benytter seg av selskapenes egenutviklede programvare for stemmegjenkjenning. I kombinasjon med nettilkobling loves du en nyttig personlig assistent som kan stå i stuen og utføre diverse handlinger på kommando.

Samsung har fra før sin egen assistent – kalt Bixby – og ifølge CNBC står denne sentral i selskapets nye smart-strategi for hjemmet – hvor også Samsung-TV-er og kjøleskap etter sigende skal integreres i samme plattform. Inntil videre finnes dog lite informasjon om selve høyttaleren.

Les også

Tek-bransjen samlet i Las Vegas: Her er teknologitrendene i 2017

«Smarttelefon-øyeblikk»

Det har vært knyttet en viss skepsis til nytten av smarthøyttalerne, i all tid mye av funksjonaliteten er overlappende med telefonene vi allerede eier.

Men det begynner å svinge av salget: Mens Apples løsning først kommer for salg i juletider, har allerede 10,7 millioner amerikanske kjøpt en Amazon Echo, ifølge tall fra analysebyrået Consumer Intelligence Research Partners.

Og investorene begynner nå å få vann i munnen, skriver Wall Street Journal.

Investeringssjef Oliver Lee i Old Mutual Global Investors spår overfor avisen at smarthøyttalere vil få sitt «smarttelefon-øyeblikk», med henvisning til det plutselige skiftet i mobilmarkedet etter lanseringen av den første iPhone-utgaven i 2007.

– Vi er i en tidlig fase for utrullingen av disse produktene, og vi tror ikke det helt har blitt priset inn i aksjene enda, sier Lee.

Her kan du lese mer om