Samsung kaster seg på ny tekno-bølge: Spår nytt «smarttelefon-øyeblikk»

Tar opp kampen med Apple, Google og Amazon. Vi er på vei mot et nytt «smarttelefon-øyeblikk» som ennå ikke er priset inn i markedet, tror investeringssjef.

NYTT KAPPLØP: Store teknologikjemper satser på smarthøyttalere. Her er Apples løsning, kalt Homepod.

Foto: Josh Edelson AFP
  • Karl Wig
Publisert:

Etter en tids rykter bekrefter nå Samsung at de snart vil lansere en smarthøyttaler. Dermed tar sørkoreanerne steget inn i et nytt, men allerede konkurransepreget segment som spås sterk vekst fremover.

– Kanskje vi annonserer den snart. Jeg jobber allerede med det, sier Samsung-topp DJ Koh i et intervju med CNBC.

Inntil videre er ingen detaljer kjent.

Amazon var først ut og lanserte sin sylinderformede Echo på tampen av 2014. Google fulgte i hælene med sin Google Home-høyttaler, mens Apple først denne sommeren kunne avduke sin HomePod.

Les også

Kommentar: Digitale assistenter – åndenes makt

Vil lage smarte hjem

Smarthøyttalere har funksjonalitet utover trådløs strømming av lyd, og kan slik sees på som et skritt videre fra de kompakte blåtann-høyttalerne som etter hvert har blitt så populære.

Både Apple og Amazons løsninger benytter seg av selskapenes egenutviklede programvare for stemmegjenkjenning. I kombinasjon med nettilkobling loves du en nyttig personlig assistent som kan stå i stuen og utføre diverse handlinger på kommando.

Samsung har fra før sin egen assistent – kalt Bixby – og ifølge CNBC står denne sentral i selskapets nye smart-strategi for hjemmet – hvor også Samsung-TV-er og kjøleskap etter sigende skal integreres i samme plattform. Inntil videre finnes dog lite informasjon om selve høyttaleren.

Les også

Tek-bransjen samlet i Las Vegas: Her er teknologitrendene i 2017

«Smarttelefon-øyeblikk»

Det har vært knyttet en viss skepsis til nytten av smarthøyttalerne, i all tid mye av funksjonaliteten er overlappende med telefonene vi allerede eier.

Men det begynner å svinge av salget: Mens Apples løsning først kommer for salg i juletider, har allerede 10,7 millioner amerikanske kjøpt en Amazon Echo, ifølge tall fra analysebyrået Consumer Intelligence Research Partners.

Og investorene begynner nå å få vann i munnen, skriver Wall Street Journal.

Investeringssjef Oliver Lee i Old Mutual Global Investors spår overfor avisen at smarthøyttalere vil få sitt «smarttelefon-øyeblikk», med henvisning til det plutselige skiftet i mobilmarkedet etter lanseringen av den første iPhone-utgaven i 2007.

– Vi er i en tidlig fase for utrullingen av disse produktene, og vi tror ikke det helt har blitt priset inn i aksjene enda, sier Lee.

Her kan du lese mer om

  1. Samsung
  2. Apple

Flere artikler

  1. Nå eller aldri for Google

  2. Betalt innhold

    De skal gjøre livet vårt enklere, men så langt er det få som har tatt dem i bruk

  3. Tre digitale kriger som vil definere 2018

  4. Annonsørinnhold

  5. Norske smarthjem-gründere inngår storavtale med Elkjøp

  6. «Kinas Apple» med comeback på dag to