Oslo henger etter digitalt: - Vi må gjøre det enklere

Oslo kommune innrømmer å henge etter på det digitale tjenesttilbudet. Nå tas det grep, men kommunen setter ingen tidsfrist for digitaliseringen.

VINNERNE: Denne gjengen gikk til topps hos juryen under MyOslo i helgen. Deres ide om en app hvor ungdommer kan få oversikt over hva som skjer i byen, nå - er blant ideene Oslo kommune skal vurdere når de nå skal forbedre sine digitale tjenester. Fra venstre: Viktoria Espelund, Une Nordli, Amra Osmanovik, Maida Lyngseth, veileder Eirik Norman Hansen, Amanda Erika Gitrup og Thomas Volden.

Publisert:,

Oslo kommune skal forbedre sitt elektroniske tjenestetilbud – med hjelp av de mest kresne brukerne av dem alle: Ungdommene.

Hvorfor må du sette deg ned og skrive et gammeldags brev når du skal sette opp garasje eller søke om barnehageplass?

Hadde det ikke vært enklere for både søker og kommunens saksbehandler om det hele foregikk på et standardisert digitalt skjema fra kommunens hjemmeside?

Oslo kommune henger langt etter Sverige og Danmarks hovedsteder, og norske kommuner er generelt bak våre naboland når det gjelder å tilby offentlige tjenester digitalt.

- Vi må tenke nytt og nå ut til borgerne på en bedre måte, innrømmer finansbyråd i Oslo, Kristin Vinje (H), overfor E24.

Mer effektiv drift

SKAL BLI BEDRE: Kristin Vinje (H) lover at Oslo kommune skal bedre sine digitale tjenester.

Organisasjonen IKT Norge mener effektiviseringspotensialet i norsk offentlig forvaltning er enormt.

- Undersøkelser i Danmark viser at en digital henvendelse koster danske kommuner tre kroner per stykk, sier direktør for myndighetskontakt, Heidi Austlid.

- Manuell behandling av samme søknad koster 110. Det betyr at om alle tjenester i danske kommuner var digitale, kunne de ha spart 700 millioner danske kroner i året. Offentlig sektor også her til lands må digitalisere sine ressurser i langt større grad. Ikke fordi vi nødvendigvis må spare penger, men fordi det rett og slett ikke er hoder nok i offentlig sektor slik vi driver nå.

Skal forbedre

Finansbyråd Vinje sier Oslo kommune har oppfattet dette - og ønsker å gjøre noe med det.

- Vi har ikke regnet på dette i kroner. Men vi må gjøre det enklere for brukerne å kontakte oss, og enklere for oss å kontakte dem, forteller hun E24.

- Derfor har vi satt i gang en stor satsning som skal forbedre oss på elektroniske tjenester. Det skal i løpet av året lages piloter på nye elektroniske tjenester for søknad om barnehageplass og søknader til plan- og bygningsetaten. Dette er bare starten. På sikt skal vi gi innbyggerne flere og bedre digitale tjenester.

Som et ledd i dette arbeidet arrangerte kommunen derfor MyOslo første helgen i februar, sammen med IKT Norge, gründerhuset Mesh og entreprenørnettverket JAM.

Ungdommer fra hele byen var invitert til å slå hodene sammen for å komme opp med gode ideer til konkrete digitale tjenester kommunen kan være med å tilby.

Jury kåret en vinner

Et 40-talls ungdommer grep sjansen, og gikk sammen i grupper som kom opp med fem ideer som ble lagt fram for en jury bestående av blant andre IT-gründer og TV-fjes Shazad Rana.

Senere får ungdommene sjansen på nytt, da foran politikerne på rådhuset. Ideene skal også spres til næringslivet via IKT Norge.

- IKT Norge har ofte kritisert det offentlige Norge for deres tilnærming til digitale brukere. Men nå vil jeg skryte, sier direktør for myndighetskontakt, Heidi Austlid.

– Oslo kommune gjør noe jeg ikke tror noen andre kommuner i verden har gjort, de går direkte til brukerne – attpåtil den mest krevende brukergruppen – og etterspør: Hva vil dere ha?

- Bare avvikene personbehandles

Eirik Norman Hansen fra bedriften Creuna var blant fagcoachene som stilte opp på MyOslo.

Sammen med andre fra bransjen ga han ungdommene gode råd og innspill i workshopene hvor ideene ble utviklet.

– Creuna har vært med å utvikle tjenester for Stockholms komun og Stockholm stad, blant annet skjemaer for å søke om installasjon for varmepumper. Stockholm har kommet lenger fordi de måtte tenke disse tankene mye tidligere, på grunn av en økonomi som krevde effektivisering. De har fått på plass en rekke gode tjenester som fungerer, hvor bare avvikene personbehandles.

PRESENTASJON: Thomas Volden og Viktoria Espelund presenterer appen Rastløs for juryen med bla. Shazad Rana (ryggen til, nærmest).

Sparringpartner

Hansen satte stor pris på å jobbe med ungdommene i helgen.

- Å være sparringpartner for disse var utrolig inspirerende. Dette er brukerne som i fremtiden skal bruke tjenestene – og dette er brukere som selv innehar stor kompetanse. Det offentlige må justere seg etter de krav fremtidens brukere besitter.

Finansbyråd Vinje lover at ungdommenes ideer ikke havner i en skrivebordsskuff, og understreker at økt digitalisering er et prioritert satsningsområde for Oslo kommune.

- Vi har ennå ikke definert et tidsperspektiv for digitaliseringen av våre tjenester. Foreløpig starter vi med pilotene som skal gjøres i år, samt dette inspirerende prosjektet med ungdommene. Totalt sett snakker vi om et langsiktig løp, hvor vi ikke bare skal ta igjen Stockholm og København, men til slutt bli bedre enn dem.

Les også

50.000 utlendinger kom til Norge for å jobbe i fjorTror disse nyvinningene vil endre folks livRiksrevisjonen: - Det har gått ut over pasienteneVil ha egen IKT-havarikommisjonMå ansette polakker- Lønnsomt å løse samfunnsproblemer