Mobilgründer i Ålesund starter nytt selskap: Vil bli først med «fri data» til bedrifter

Flere veteraner fra mobilbransjen har nå samlet seg for å skape en ny utfordrer i mobilbransjen. Det første tilbudet de frister med er fri data til bedriftsmarkedet.

Christian Pritchard (t.v.) og Kristian Renaas i Nortel

Marius Lorentzen
Publisert:,

– Jeg hadde en liste med fem punkter som måtte klaffe for at vi skulle sette i gang og gjøre noe sånt igjen, forteller Christian Pritchard, administrerende direktør i det nystartede mobilselskapet Nortel.

Etter å ha bygget opp Mobitalk frem til det ble solgt til Phonero i 2016 er han nå tilbake med et nytt mobilselskap. Arbeidet begynte i februar og nå er selskapet klare for å trykke på lanseringsknappen.

Den største nyheten er at selskapet vil være først med å tilby fri data i bedriftsmarkedet. Det tilbudet går i strupen på store datakvoter hos konkurrentene og «Data Frihet»-pakken med 1.000 gigabyte til Ice.

Med seg på laget har han en rekke tidligere kollegaer og andre kjente navn i bransjen. Blant dem er Kristian Renaas, som var sjef for bedriftsmarkedet i Telia frem til 2017. I tillegg er blant andre tidligere Aker-sjef Leif Arne Langøy og Peder Stette fra Optimar med på investorsiden.

– Innenfor teknisk og support på kontoret i Ålesund er de fleste med fra Mobitalk-tiden, sier Pritchard.

Med hovedkontor i Ålesund og kontorer i Oslo og Bergen skal selskapet satse på å ta markedsandeler fra konkurrentene i SMB-segmentet, altså små og mellomstore bedrifter på 2 til 300 ansatte.

– I det segmentet er det 73.000 bedrifter i Norge og vi sikter mot å skaffe oss tre til fem prosent av det segmentet. Det høres kanskje ikke så mye ut for utenforstående, men i norsk telekom er det nettopp det, sier Pritchard.

Nortel-sjefen mener han må ha rundt 15.000 til 20.000 kunder for å bli lønnsom, og det satser han på å ha innen to til tre års tid.

Les også

Mobilutfordreren Ice jakter mer penger: Vurderer både lån og ny emisjon

Leier hos Telenor

I bedriftsmarkedet møter Nortel tøffe konkurrenter. De to åpenbare og største er Telenor, som også eier Talkmore og Dipper, og Telia som også eier Phonero. I tillegg er det andre utfordrere som Ice og Atea.

Ettersom Nortel ikke har et eget nett har de valgt å inngå avtale med Telenor om å leie tilgang i deres nett. Der blir de en av relativt få «leietagere», etter at flere aktører som Chili og Phonero de siste årene har gått over til Telia-nettet. Blant selskapene som leier hos Telenor er Atea og Saga Mobil.

Det er kun Ice som i dag har sitt eget mobilnett i Norge utover Telia og Telenor.

– Har dere fått gode vilkår når dere skulle leie nett hos Telenor?

– Vi har inngått en avtale med Telenor. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet regulerer jo markedet for å sikre god konkurranse og det håper vi at de fortsetter med, sier Pritchard og legger til at de forutsetter at de også får tilgang til 5G-nettet når Telenor lanserer det.

Nortel har i det siste testet systemene og etter planen kobler de opp de første kundene om få dager.

– Vi har allerede en stor ordrereserve på rundt 1.000 abonnementer som er klare til å overføres over til oss, så vi gleder oss, sier Pritchard, som foreløpig har rundt 20 ansatte med på laget.

Les også

Telia samler troppene etter Get-kjøpet: – Mange av kollegaene mine har jobbet knallhardt for å si det forsiktig

(Nesten) grenseløs

Selv om Nortel vil konkurrere på både pris og tjenester har selskapet et ess i ermet når de nå skal ut for å kapre i kunder blant norske bedrifter: Som første aktør vil de nemlig tilby «Fri data» i bedriftsmarkedet, eller «Grenseløs» som Nortel har døpt abonnementet.

– Vi ser på dette som en måte for kundene å få friheten til å slippe å måtte kjøpe ekstra datakvoter, sier Pritchard og poengterer at det er en lukrativ pengesekk de nå går etter:

– I fjor solgte mobiloperatørene i Norge ekstra datapakker for nesten 1,3 milliarder kroner, og det er før man regner med datapakker for bruk i utlandet.

Salgs- og markedssjef Kristian Renaas tror løsningen vil appellere bredt, til alt fra håndverkere til konsulenter på farten:

– Vi ser også at stadig flere av bedriftenes systemer er skybaserte som igjen gir behov for datatrafikk. Nå vil man også slippe å tenke på at man bruker opp «jobbdataen» hvis man bruker mobilen privat til å se Netflix eller YouTube, for eksempel.

– Det har vært diskutert om det er mulig for nye aktører å komme med denne typen nye løsninger i Norge, gitt at Telenor og Telia foreløpig er de eneste som eier mobilnett med full nasjonal dekning. Hva tenker dere?

– Ja, det vil jeg påstå at det er. Dette tilbudet er jo også med på å løfte det gjennomsnittlige dataforbruket, som er viktig, sier Pritchard og peker på at databruken i Norge lå på 4,3 gigabyte per måned i Norge i fjor, mot 10 gigabyte i Danmark og hele 30 gigabyte i Finland.

I privatmarkedet er det Chili Mobil som i nyere tid har banet vei for «fri bruk». Det skjedde med et nytt abonnement som ble lansert i 2018. Deretter kom Telia etter i januar og lanserte sitt X-abonnement som også inkluderer «fri bruk».

Ice kom også raskt på banen med «Data Frihet», der kundene kan bestille 1.000 gigabyte for 99 kroner i måneden ekstra. Dette forutsetter imidlertid at du befinner deg i områder der Ice har dekning med sitt nett og at du ikke er i Telias nett der Ice har sin reservedekning.

Les også

Telenor gjennomfører oppkjøp i Finland: Nå skal de se hvor mange flere aksjonærer som vil selge

Ikke uten begrensninger

Alle «Fri data»-abonnementene har så langt kommet med vilkår i en eller annen form, inkludert Nortels.

Chili Mobil fikk raskt kritikk av både Forbrukertilsynet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet for måten de hadde satt opp og begrenset sitt abonnement. I ettertid har selskapet gjort flere endringer, ved først å kreve SMS-aktivering ved høyt forbruk og deretter å gå over til en daglig kvote.

Mens Ice altså krever at du er i deres nett, har Telia lagt inn en sperre i sitt abonnement slik at farten reduseres til 3 megabit per sekund etter at man har brukt totalt 40 gigabyte i løpet av måneden. Telia hevder at man ikke vil merke noen nevneverdig forskjell på de fleste tjenestene, selv med fartsbegrensingen.

Hos Nortel blir vilkårene noe annerledes enn de vi har sett hos de andre aktørene:

  • Nortel krever at minst 80 prosent av bedriftens brukere har «Grenseløs»-abonnementet, mens de siste 20 prosentene kan velge andre abonnement.
  • Når brukeren passerer 10 gigabyte på en enkeltdag strupes hastigheten, før den er tilbake igjen neste dag. Man kan altså bruke 300 gigabyte i måneden reelt sett.

– Telia hadde jo nylig en kampanje der de lot unge bruke telefonen maksimalt uten Wifi. Da klarte de vel å komme opp i et forbruk på 1,3 gigabyte per dag, altså langt under vårt tak, sier Nortel-sjefen.

Nortel-sjefene vil ikke gå i detaljer om kalkylene sine for «fri bruk»-produktet, men innretningen gjør at den åpenbart vil være mer robust enn hvis de solgte abonnementet enkeltvis.

Nortel og andre mindre mobilselskap må nemlig betale Telenor eller Telia mer penger jo mer kundene bruker data i nettet de leier tilgang til, mens kundene altså betaler en fast pris.

Gjennom 80-prosentkravet unngår Nortel at bedriftene bare bestiller «fri bruk» til de ivrigste mobilbrukerne på kontoret, som også er de «dyreste» for mobilselskapet.

Salgs- og markedssjef Kristian Renaas påpeker at løsningen innebærer en forenkling for bedriftsledere eller IT-sjefer som slipper å hele tiden vurdere hvor stor datakvote de ansatte trenger:

– Også tror jeg mange vil synes det er greit å slippe SMSene der det står at 80 prosent av datakvoten nå er oppbrukt, legger han til.

Nortel vil foreløpig ikke si noe om hva abonnementet skal koste.

Foreløpig prydes nettsidene til Nortel av en stor nedtelling til lanseringen

Skjermdump

Egen satsing på sjøfolk

Christian Pritchard er et kjent navn for dem som har fulgt mobilbransjen i Norge over tid.

Han var tidligere sjef i Mobitalk som spesialiserte seg på maritim sektor og sjøfolk offshore. Selskapet ble i 2016 kjøpt opp og fusjonert inn i mobilselskapet Phonero, som igjen ble kjøpt opp av Telia i 2017.

I sin nye satsing er sentralbordfunksjoner, tilkobling mot Exchange, Microsoft Teams og systemer for håndtering av innkommende samtaler til bedriften viktige elementer når kunder skal kapres.

Men det er også et annet segment som får spesiell oppmerksomhet: Offshore- og sjøfartsnæringen.

I Mobtalk-tiden hadde Pritchard rundt 14.000 kunder på løsningen selskapet hadde for denne næringen, og nå vil de prøve å få mange av dem over i Nortel.

– Vi har en egen satsing og strategi på den maritime næringen. Vi skal blant annet tilby løsninger som kombinerer telefon over IP og mobilnett, i tillegg til å tilby god service som passer rederienes behov.

– Satsingen inkluderer også at vi skal tilby fysisk utstyr til skip for å løse deres behov, fortsetter han.

Les også

Telenor dropper stor-fusjon i Malaysia - skylder på «kompleksiteter»

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: La oss håpe det var palmeolje som stanset Telenors gigantfusjon