- Magasinene på iPad leder an
Det er magasinene som leder an i utviklingen av digitale versjoner på iPad, mener bransjeeksperter.
– 9,7 tommer er en fin magasinstørrelse for bærbare magasiner, sier redaktør Lasse Svendsen i magasinet Lyd & Bilde.
Svendsens magasin er allerede tilgjengelig på iPad, og gjennom det amerikanske selskapet Zinio har Lyd & Bilde skapt en versjon som ligger tett opp mot papirversjonen.
Bedre enn avis
– Det er magasinene som leder an, og magasiner har en helt annen innholdsform enn det dagsaviser har. Veldig mye er basert på grafiske fremstillinger og billedbruk. Glossy magasiner er bedre på en bakgrunnsbelyst skjerm enn en avis, sier Lasse Svendsen.
Teknologimagasinet Wired har fått mye oppmerksomhet for deres iPad-versjon.
– Wired har satt standarden på hvordan det skal se ut. Du får ikke bare papirutgaven i en elektronisk utgave, men du får noe ekstra. Economist, Time og Newsweek kan også bli helt konge på iPad med tilsvarende enheter, sier Svendsen.
Magasinene vil også ha et fortrinn når det gjelder betalingsviljen, ifølge redaktøren.
– Det er lettere for oss å ta betalt for nettutgaven enn en avis. Det er en inngrodd vane at nyheter på nett er gratis, sier han.
- Ingen trussel på kort sikt
Stig Waagbø, konserndirektør for digitale medier i Media Norge, mener det er ingen tvil om at magasinene har et godt utgangspunkt for å lage gode, interaktive versjoner.
– Men jeg tror ikke det er noen trussel for papirmagasinene på kort sikt, for mye av magasinlesningen er innarbeidede medievaner som er bygget opp over flere år, sier Waagbø som ikke tror papiravisene vil nærmere seg magasinlignende utgaver på iPad.
– Jeg tror faktisk du vil se at avisene på iPad har mer slektskap til webutgavene enn printutgavene sine. Men avisene har et potensial på iPad. Det kan bli en ny kanal, men det er alltid slik at det tar noe å endre medievaner, sier han.
- Unik lesbarhet
Redaktør Tore Neset i ITavisen mener magasinene får en helt annen og unik lesbarhet på iPad.
– Om noen år snakker vi ikke om magasiner, men om masse interaktivitet – andre medier sauses inn i stoffet og bygger opp artikler og annonser. Den siste biten som ikke er digitalisert, er magasiner. Jeg tror iPad vil sparke den siste biten inn i den digitale verden, sier Tore Neset.