Aller Media kutter 27 ansatte

27 personer må gå i Aller Media, samtidig legger konsernet ned interiørbladet Isabella.

VARSLET KUTT: Mediekonsernet Aller Media varslet kutt opp mot 70 millioner i januar.
Publisert:

Aller Media skal kutte 70 millioner kroner, halvparten av kuttene skal gjøres på personalsiden.

Ifølge klubbleder Tore Østvold skal konsernet kutte 44 årsverk, skriver Journalisten.

17 stillinger er allerede kuttet gjennom gavepensjon, frivillige avganger og ikke-besatte stillinger.

Men ytterligere 27 ansatte må altså gå i konsernet.

– Det blir rett og slett blodig og jævlig, sier Østvold til Journalisten.

– Det skal skje gjennom en omfattende kompetansekartlegging hvor kompetanse, ansiennitet og sosiale forhold avgjører hvem som må gå, sier han.

Aller Media skal gjøre en evaluering av alle ansatte der de blir tildelt karakterpoeng fra en til ni - der ni er best.

Østvold er kritisk til evalueringen:

– Poenggivningen gir rom for individuelle vurderinger ved at lederne rundt omkring vil sette karakterer ulikt. Dette er noe vi er obs på, og noe vi vil følge opp, sier han til Journalisten.

Kvart månedslønn

De ansatte som må rydde pulten i konsernet får i henhold til kontrakten lønn ut oppsigelsestiden, mens de får en kvart månedslønn for hver år personen har vært ansatt i Aller Media. De over 50 år får i tillegg en halv månedslønn per år.

Sluttpakkene har et tak på 16 måneder.

Legger ned Isabella

Samtidig som Aller Media skjærer ned på personalkostnandene, legges også interiørbladet Isabella ned, mens Det gode liv overtas av Grieg Media - et heleid datterselskap av Aller Media.

Redaktør slutter etter 23 år

En av de som har tatt sluttpakke i konsernet er Bjørn Tvare. Han har vært redaktør i Se og Hør de siste åtte årene, men har jobbet i ukebladet siden 1989.

- Det er kjent at Aller Media har bestemt seg for nedskjæringer, og når jeg øynet muligheten til å oppleve noe nytt, gikk jeg til ledelsene selv i Aller og tilbød meg å slutte. Jeg er fornøyd med sluttavtalen ledelsen og jeg har kommet til enighet om, sa Tvare til E24.

Tvare ville ikke kommentere innholdet i sluttavtalen mellom han og ukebladet.

LES OGSÅ: Redaktør i Se og Hør slutter

Opplagsfall

For ti år siden solgte ukebladkjempen Se og Hør 200.000 flere eksemplarer enn Hjemmet. Nå er avstanden 36 blader.

Det viste opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening, som ble lagt frem i februar.

Se og Hør greide bare så vidt å beholde plassen som Norges mest kjøpte ukeblad. Tirsdagsutgaven hadde i 2011 et snittopplag på 178.051 eksemplarer.

Det var skarve 36 eksemplarer mer enn Hjemmet, som i snitt solgte 178.015 eksemplarer hver uke. Også Hjemmet mister kjøpere, men i langt lavere tempo enn Se og Hør.

Publisert: