Elon Musk: – Juks var eneste utvei for Volkswagen-ingeniørene

Nå har Tesla-sjefen en klar formening om hva den nye Volkswagen-sjefen må gjøre for å gjenvinne folkets tillit.

VOLKSWAGEN-UTSPILL: Teslas gründer og visjonære toppsjef Elon Musk.
Publisert:

Det durer ikke særlig godt under panseret til Volkswagen om dagen.

Så var det kanskje også bare et spørsmål om tid før elbilens kanskje fremste fjes, Tesla-toppsjef Elon Musk, skulle våge seg på banen med noen velmenende råd til bilkonsernet rammet av den verdensomspennende utslippsskandalen.

I et nytt intervju med det svenske bilbladet Auto, Motor & Sport bedyrer Musk at Volkswagens juks illustrerer et av problemene med å stadig skulle forbedre de skitne gamle brenselsmotorene:

Les også

Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy

– Det eneste de kunne gjøre var å jukse

– Det synes som vi har nådd grensen for forbrenningsmotorens forbedringspotensial, sa Musk og utdypet:

– Slik jeg leser situasjonen, var det en gjeng Volkswagen-ingeniører som jobbet under enormt press for raskt å forbedre sin dieselmotor. De innså at det ikke var mulig, og at det eneste de kunne gjøre var å begynne å jukse, fortsetter han.

Problemer med både utslippsjuks og luftforurensning i verdens storbyer vil selvsagt forsvinne om vi bare tar skrittet over til elbiler, mener Musk.

– Jeg håper dette [dieselskandalen, red.anm.] fører til at bilprodusentene føler seg presset til å satse hardere på elbiler, sier han videre.

Inntil det skjer, trenger bilindustrien mer realistiske testmetoder, mener Tesla-toppen.

– Utslippstestene må bli tøffere, og det ideelle er at biler velges vilkårlig ut og testes for utslipp under virkelige forhold på vei, sier Musk.

Les også

Dette blir Müllers største utfordringer: – Problematisk at han kan ha visst om utslippene

– Hvis jeg hadde styrt Volkswagen ...

Han viser muligens til utslippstestingen her i Europa, som foregår i laboratorier og har fått kraftig kritikk for å føre til at bilprodusentene kan pynte seg med verdier som er langt lavere enn bilene har i virkeligheten.

Her i Norge kommer kritikken blant annet fra Norges automobilforbund (NAF) og miljøorganisasjoner som Zero.

– Hvis jeg hadde styrt Volkswagen i denne situasjonen, ville jeg endret retning totalt – og gått ut og proklamert at Volkswagen skal storsatse for å bli markedsledende på nullutslippsbiler, sier Musk.

– Det er det eneste rette å gjøre for å vinne tilbake folkets tillit.

Les også

Flere land stopper salg av juksemotor

Øker i omfang

Utslippsskandalen øker stadig i omfang etter de første avsløringene om at Volkswagen har installert programvare i dieselbiler i USA.

Programvaren aktiveres i myndighetenes tester, og får det til å se ut som at bilene har langt lavere utslipp enn de har i virkeligheten.

Tirsdag ble det kjent at 700.000 Seat-biler og 1,8 millioner varebiler er blant de totalt 11 millioner bilene på verdensbasis som ifølge Volkswagen selv er utstyrt med jukseprogrammet.

Så sant de siste dagenes meldinger er korrekte, skal de rammede bilene nå fordele seg slik:

  • Om lag fem millioner Volkswagen-personbiler, inkludert Beatle-, Jetta-, Golf- og Passat-modeller med den aktuelle motoren
  • 1,8 millioner Volkswagen nyttekjøretøy
  • 2,1 millioner Audi-biler, derav 1,42 millioner i Europa og 577.000 i Tyskland. Audi-modellene inkluderer A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 og Q5.
  • 1,2 millioner Skoda-kjøretøy
  • 700.000 Seat-kjøretøy

E24 fikk mandag opplyst av Vegdirektoratet at rundt 100.000 biler i Norge kan være utstyrt med jukse-programvaren.

Les også

700.000 Seat-biler omfattes av utslippsjukset

Les også

Flere land stopper salg av juksemotor

Les også

Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy

Publisert:

Her kan du lese mer om