Nikola-sjefen utelukker ikke børsnotering: – Et veldig sexy marked

Selskapet Nikola har store planer for lastebiler drevet på hydrogen. Selskapets sjef utelukker ikke en børsnotering, men så langt har han penger nok.

STORE PLANER: Nikola Motor Company har store planer for sine hydrogen-lastebiler, og håper å kunne produsere 50.000 av dem hvert år på 2020-tallet. Selskapets sjef utelukker ikke en børsnotering etter hvert, men så langt mener han at selskapet klarer å skaffe de pengene som trengs til å bygge en milliardfabrikk.

Foto: Nikola Motor Company
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Nikola Motor Company har store planer for sine lastebiler drevet på hydrogen.

Selskapets plan er å bygge ut store solparker og bruke strømmen til å lage hydrogen gjennom elektrolyse.

Hydrogenet skal fraktes til selskapets fyllestasjoner og brukes til tungtransport.

Nikola jobber med å utvikle lastebilene Nikola One og Nikola Two, som skal konvertere hydrogen til strøm og drive elektriske motorer.

Nikola skal blant annet samarbeide med det tyske industrikonsernet Bosch om å utvikle bilene, og har en plan om å starte produksjonen for fullt i 2021.

– Men i 2019 skal de første lastebilene på veien for testing, sier konsernsjef Trevor Milton i Nikola til E24.

– Hvordan går det med finansieringen?

– Det går ganske bra. Det er et veldig sexy marked for investorer. Vi har 6,5 milliarder dollar i reservasjoner. Når du har såpass suksess er det ikke vanskelig å hente penger, sier han.

SATSER STORT: Nikolas konsernsjef Trevor Milton.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24

Bygger fabrikk

Milton sier at selskapet har planer om å bygge en fabrikk til rundt 1,5 milliarder dollar (12,2 milliarder kroner) for å bygge lastebilene, og har et mål om å produsere 50.000 av dem i året.

Neste år får markedet vite hvor selskapet planlegger å bygge fabrikken.

Det er et enormt marked for tungtransport i USA, og det er dette markedet selskapet ønsker å gå inn i først.

– Markedet er så stort i USA, det selges 300.000 lastebiler i året. Selv om vi bare får en markedsandel på ti prosent, så snakker vi om et selskap som er verdt flere hundre milliarder dollar, sier Milton.

– Vi prøver ikke å få en stor markedsandel, vi vil bare lykkes, sier han.

REN ENERGI: Nikolas forretningsmodell går ut på å produsere hydrogen gjennom elektrolyse ved hjelp av solenergi, frakte hydrogenet til fyllestasjoner, og så fylle hydrogenet på trailere som konverterer hydrogenet tilbake til strøm og driver elektromotorer.

Foto: Nikola Energy Company

Utelukker ikke børsnotering

Nikola er registrert i Delaware, og ikke børsnotert. Milton vil ikke ut med hvem som eier selskapet, bortsett fra at det er private eiere.

Selskapet har ikke hatt noen problemer med å hente inn penger så langt, men Nikola-sjefen utelukker ikke børsnotering på sikt.

– Muligens. Akkurat nå gjør vi det bra, så vi trenger ikke pengene, så hvem vet? Kanskje om noen år, sier han.

Hydrogen-lastebilene fra Nikola skal ha 1.000 hestekrefter og kunne kjøre mellom 1.300 og 1.900 kilometer på én tank.

De vil ta et kvarter å fylle, og skal ha flere fordeler som at de kan bremse mye raskere enn dieselbiler, og at de har et lavere tyngdepunkt som gjør dem lettere å manøvrere.

– Til syvende og sist handler det om lagring. Vi kan lagre tre megawattimer energi, omtrent ti ganger mer energi enn det Teslas (elektriske, journ. anm.) lastebil vil klare. Så vi vil kunne gå ti ganger lengre enn Tesla. Det er omtrent det samme som en diesel-lastebil, sier Milton.

Sier kostnadene er lavere

Han vil ikke oppgi hva bilene skal koste, men sier at de totale kostnadene for en dieseldrevet lastebil fort er på 1 dollar til 1,20 dollar per mile, mens en hydrogenbil fra Nikola vil koste 30 prosent mindre.

– Når vi selger den, selger vi den med bilen, hydrogenet, servicen og garantien. Det er mer som en tjeneste, sier han.

Selskapet planlegger å bygge hydrogenstasjoner rundt omkring i USA slik at sjåførene kan få fylt opp tanken, og ser ikke noen stor konkurranse fra de andre produsentene av kjøretøyer til tungtransport.

– Jeg er sikker på at folk vil følge etter og kopiere det vi gjør. Men det er for risikabelt for de fleste selskaper så langt. Vi bygger over 350 stasjoner over hele USA, og det gir oss komplett dekning av hele USA, sier han.

– Skal ikke teppelegge USA

Mange langtransportruter er fastlagt, og derfor trengs det ikke så enormt mange stasjoner, ifølge Milton. Selskapet vil også prioritere de viktigste og travleste transportrutene først.

– Vi begynner i visse geografiske områder, det er ikke slik at vi skal teppelegge hele landet med en gang, sier han.

Nikola-sjefen åpner for å fremskynde salget av hydrogenlastebiler også til Norge og Europa hvis det er interesse for det. Under sin reise i Norge skal han snakke med flere interessenter.

– Vi har noen planer, sier Milton.

– Vi kan fremskynde dette for det norske og det europeiske markedet. Det kommer an på noen av partnerne våre og regjeringens representanter som vi skal møte. Jeg kommer til å vite mer etter denne uken, sier han.

Her kan du lese mer om

  1. Trafikk
  2. Klima
  3. Fornybar energi
  4. Teknologi
  5. Bil
  6. Elbil
  7. Solenergi

Flere artikler

  1. – Helt fantastisk

  2. Nikolas Europa-satsing kan gagne Nel: – Vi heier jo på Nikola

  3. Øl-kjempe bestiller 800 Nikola-lastebiler

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Dette teknologispranget bør Nel-aksjonærene håpe lar vente på seg

  6. Nel får kontrakt til «flere milliarder»: – Gjennombruddet