Tesla dropper billigmodellen

Tesla dropper den billigste modellen og erstatter den med en forbedret versjon. Dermed blir det også billigere å skaffe seg en elektrisk firehjulstrekker.

MER FIREHJULSTREKK: Tesla erstatter nå basismodellen i Model S-serien med en versjon som har firehjulstrekk og et kraftigere batteri. Her er Tesla-sjef Elon Musk avbildet under presentasjonen av Teslas firehjulstrekksystem i oktober i fjor.
  • Marius Lorentzen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Etter å ha startet leveransene av de første elbilene med firehjulstrekk og oppgraderte motorer tidligere i år, har Tesla nå tatt for seg sin rimeligste modell og gitt den en overhaling.

Det er Model S med batteriet på 60 kilowatt og bakhjulstrekk som nå droppes i sortimentet. Denne erstattes med en modell som kalles Model S 70D. Det var CNBC som først meldte om nyheten.

Oppgraderingen betyr et batteri på 70 kilowatt, mens D-betegnelsen betyr at den får trekk på alle fire hjul (Dual Motors). Bilen skal klare ferden fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,2 sekunder.

Tesla opplyser at rekkevidden på innstegsmodellen nå vil øke fra 375 til 442 kilometer. Toppmodellen med batteriet på 85 kilowatt har til sammenligning en rekkevidde på rundt 500 kilometer (alle rekkeviddetall er etter den europeiske kjøresyklusen).

Esben Pedersen, kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia.

Etter oppgraderingen vil Model S-sortimentet bestå av modellene 70D, 85D og P85D, samt 85-modellen uten firehjulstrekk. Senere i år skal Tesla levere de første eksemplarene av den nye SUV-modellen Model X.

Startprisen på den nye innstegsmodellen blir 550.000, godt under 85D-modellen som tidligere var billigste versjon med firehjulstrekk. Den koster fra 623.900.

Les også

Test av Tesla Model S P85D: - Rett og slett et ekstremt godt kjøp

Mer utstyr

Med firehjulstrekk på minste modell skjerper Tesla konkurransen i premium-markedet, der aktører som Audi, BMW og Mercedes står klare med en hær av (fossile eller hybride) konkurrenter.

Tesla sukrer derimot tilbudet med mer enn bare firehjulstrekk og et større batteri. Inntegsmodellen 70D får også mer standardutstyr enn før, og kjøpere slipper nå å betale ekstra for tilgang til Teslas nettverk av superladere, navigasjon og autopilot-utstyret.

Dette har tidligere kostet ekstra på 60-modellen, men blir standard på 70D.

(saken fortsetter under videoen fra VGTV)

Kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia, Esben Pedersen bekrefter overfor E24 at modellen kommer til Norge og at innstegsmodellen nå altså kun blir å få med firehjulstrekk:

– Vi tar mot bestillinger nå, de første bilene kommer sannsynligvis mot slutten av mai, sier han til E24.

Tesla vil ikke gå ut med spesifikke salgstall på enkeltmodeller, men mye tyder på at 60-modellen som nå forsvinner har solgt lite i Norge i forhold til modellene med det store 85-batteriet.

– Det ble ikke solgt mange Model S 60. Folk ville ha en med større rekkevidde, både i Norge og ellers i verden. Samtidig så vi at det var ønsker om en modell under 85, forteller Pedersen.

Kraftig salgsvekst

Tesla leverte ut totalt 10.300 biler i første kvartal, noe som tilsvarer en økning på 55 prosent sammenlignet med samme periode året før.

I tillegg til å gjøre den siste utviklingsjobben på Model X-modellen jobber også selskapet med en mindre modell som skal lanseres om noen år.

Selskapet har også startet byggingen av det de kaller «Gigafactory» i Nevada, en fabrikk som skal produsere batterier på en massiv skala og langt billigere enn dagens løsninger.

Les også

Teslas aprilspøk lurte markedet - sendte aksjen opp

Les også

Tesla økte leveransen med 55 prosent

Les også

Bilgigantene i strupen på Tesla

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Tesla Motors

Flere artikler

  1. Nå kommer «Billig-Teslaen» tilbake

  2. Nesten dobbelt så dyr som de billigste - dette koster de nye Tesla-ene i Norge

  3. Første Tesla Model 3 levert

  4. Model X - billigst i Norge

  5. Bilgigantene i strupen på Tesla