Bilsalget i Europa fortsetter å skyte fart
Bilprodusentene har så langt i år solgt over ni millioner biler i EU-landene, og det er i Sør-Europa at veksten er størst.
I august måned ble det solgt 744.799 biler i EU, en oppgang på hele 11,2 prosent fra august i fjor.
August er tradisjonelt en svak måned for bilsalget sesongmessig, men vi fortsetter å se en solid vekst hver måned.
Det er bilprodusentenes bransjeforening ACEA som offentliggjør statsstikken, og de skriver at salgsveksten reflekterer at innhentingen i markedet fortsetter etter at vi så markedet snu oppover igjen for to år siden.
Slik sjekker du om elbil-batteriet begynner å svikte
Det er særlig i Sør-Europa at salget var sterkt i august, sammenlignet med samme måned i fjor. I Spania steg antallet førstegangsregistreringer med hele 23,3 prosent. I Italia og Frankrike endte veksten på 10,6 og 10 prosent, mens Storbritannia og Tyskland vokste med 9,6 og 6,2 prosent.
Salgstallene så langt i år (fra januar til og med august) viser at bilsalget i Europa nå har passert ni millioner med drøyt 50.000. Salget er 8,6 prosent høyere enn det man så i samme periode i fjor.
I den perioden er det også Spania (opp 22,3 prosent) og Italia (opp 15 prosent) som har hatt sterkest vekst.
Kjempevekst for britisk premium
Hvis vi ser nærmere på de enkelte produsentene er det noen som skiller seg spesielt ut, selv om de fleste opplever en solid vekst.
For august er det uten tvil Jaguar Land Rover som opplever sterkest vekst. Konsernet har akkurat lansert den nye kompaktsedanen XE, som konkurrerer mot BMWs 3-serie og Audis A4, blant andre. I tillegg har de hatt stor suksess med de nye Ranger Rover- og Discovery-modellene. Jaguar Land Rovers salg er opp 41,8 prosent i august, mot samme måned i fjor.
Vegvesenet skulle spare og valgte spansk. Prosjektet ble et mareritt
Det var også andre produsenter som gjorde det bra i august. Opel hadde en vekst på 13,6 prosent, FCA (Fiat-konsernet) var opp 14,7 prosent, BMW-gruppen var opp 21,4 prosent, Daimler (Mercedes) var opp 23,3 prosent, mens Nissan og Mazda var opp 20,6 og 24,4 prosent.
Det var faktisk ingen av konsernene som hadde en samlet nedgang i august, og vi må ned på enkeltmerker for å finne en nedgang.
Seat (-0,2 prosent), DS til Citroën (ned 16,4 prosent), Dacia (ned 8,2 prosent) og Chevrolet (ned 83,2 prosent) er blant merkene med salgsnedgang.
Ser vi på perioden januar og til og med august er tallene noe annerledes, men det er fortsatt de samme merkene som leder an i veksten.
I årets åtte første måneder er det Mitsubishi og Nissan som leder an, med en salgsvekst på henholdsvis 46,3 og 20,7 prosent. Jaguar Land Rover følger etter med en vekst på 18,9 prosent.