Mye komfort, for lite annet

Lexus RX 450h er behagelig, men kommer til kort på flere felt i forhold til konkurrentene.

Publisert: Publisert:

Etter er en tur på rundt 15 mil i RX 450h opplevde jeg noe som er litt kjedelig. Jeg hadde ingen idé om hva jeg vil si om bilen. Milene bak rattet denne nyeste utgaven av Lexus sin luksus-suv hadde ikke gjort noe som helst inntrykk.

Kanskje rent bortsett fra at den var god å sitte i.

God å sitte i er liksom ikke nok. Verken som omtale av en bil, eller som det man skal sitte igjen med etter en tur i en bil som koster ganske nøyaktig en million kroner.

Så da var det bare å klyve opp i bilen en gang til. Denne gangen valgte jeg å ikke ta den vanlige testruten. I stedet satt jeg grillen i retning steder jeg aldri hadde kjørt før. Tanken var at jeg da ville være mer skjerpet.

Sittekomfort

Noen stor suksess var det ikke.

Samtidig er jeg ikke sikker på om dette taler mot bilen. En bil som klarer å gi føreren en helt begivenhetsløs tur er en fin turkamerat. For det er ingen tvil om at dette er en svært god bil å tilbringe mange mil i.

Som tidligere nevnt er sittekomforten svært god. Selvsagt sitter man høyt, dette er jo en suv, noe som gir god oversikt og med et hybriddrivverk kan man smyge elektrisk rundt, i hvert fall i bytempo. Trykker man til, slår bensinmotoren inn. En V6 på 3,5 liter som yter 249 hestekrefter. Med maks elektrisk samarbeid blir den samlete effekten på 299 hestekrefter, med andre ord en rimelig kraftig sak.

Null til hundre tar 7,8 sekunder og om den er svært stille under jevn kjøring, så slipper den inn litt elegant V6 lyd under akselerasjon.

Ikke sportslig

Utgaven her er en såkalt «F Sport», som trolig skal friste det samme segmentet som går for Audi sin «S-Line» og BMWs «M-sport» pakke. Dette er både en visuell effekt gjennom 19 tommers felger og en mer hissig front. I tillegg har den sportsinnstilling på gassrespons.

Bilen her har utover dette et tilvalg med aktive stabstag, som skal gi den bedre og mer sportslig veiholdning. Noen sportslig bil blir den dog aldri. Den krenger i svinger og klarer aldri å skjule at det er en bil med en vekt på over to tonn.

Mer bilstoff på E24BIL

Jeg skjønner heller ikke helt logikken som er brukt når man pønsket ut at sportsinnstillingen må blas frem via en undermeny som dukker opp mellom klokkene på dashbordet. Ganske langt fra en knapp det står «sport» på.

Igjen skinner det gjennom at det er den totale komfortpakken som er bilens poeng. Ikke det sportslige. Skal man ha en noenlunde sportslig suv, noe som egentlig er umulig om man ikke legger i den doble summen av hva denne bilen koster, så må man se i retning de tyske konkurrentene.

Noe de andre ikke har

På sett og vis har Lexus skjønt noe her, at en bil av denne art ikke er sportslig, den er komfortabel, samtidig setter dette «F Sport» pakken i et litt uheldig lys.

(Saken fortsetter under bildet)

LITE TERRENG: Verken teknikk eller overhenget foran gjør at dette er noen bil for turer i terrenget.

I forhold til andre suv-er har likevel RX 450h et triks de andre ikke er i nærheten av. Den hybride drivlinjen. Der andre suver i denne prisklassen i hovedsak selges i dieselversjon, så kan Lexus RX450h-eieren ta bilen ut av garasjen når dieselfolket får beskjed om at dagen er så grumsete at det siste verden trenger nå er nok en dieselbil på veien.

Flere biltester

Bilen har et minimalt NOx utslipp og et oppgitt blandet forbruk som er 0,63 liter per mil. Riktignok har jeg ingen idé om hvordan man oppnår et så pent tall. På fredelig langkjøring fortalte bilen selv at den drakk 0,85 liter per mil. Trolig må man inn i en by, slik at den kan gå rent elektrisk en stund, men noen bybil er den ikke.

IKKE HELT PREMIUM: Av en eller annen grunn er ikke materialer eller innvendig design helt på premium nivå.

Forvirret

Jeg ser jo nå at jeg faktisk husker en del fra mine mil i bilen, men det hele er med en viss forvirring. For dette skal være en bil som hører hjemme i det litt uklare «premium-segmentet». En lakmustest her er interiørnivået, og det er ikke i nærheten av de tyske konkurrentene.

Verken på design, materialvalg eller lay-out. At bilen ikke har noe utenfor allfarvei å gjøre, den har ingen offroadteknikk utover firehjulstrekk og et solid overheng foran, er det neppe så mange som kommer til å bry seg om.

Skal man kreve mer av en bil til en million? Er den altoppslukende komforten nok til tross for at den tilsynelatende leveres som i sportslig versjon? Kvalitetsnivået rent teknisk er garantert på toppnivå, Lexus er de mest feilfrie bilene på markedet, samtidig er interiøret på et nivå som er nærmere Toyota enn BMW.

Hva er det jeg ikke har fått taket på, som de 100 kundene Lexus venter å selge bilen til i 2012 har skjønt?

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om