Jaguar F-type:
- Viktig merkevarebygger

Jaguars første sportsbil siden E-type, er på vei til Norge. Den kan være viktigere enn prisen skulle tilsi.

UNGDOMMELIG: Med en sportsbil i sortimentet for første gang på 40-år blir imaget til Jaguar noe mer ungdommelig.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

- Dette er ikke en bil som vi skal overleve på, men en merkevarebygger som viser at Jaguar kan bygge sportsbiler, sier Thomas Øvreseth, administrerende direktør i Jaguar Land Rover Oslo, til E24.

911-konkurrent

F-type er på størrelse med en Porsche 911 og prisen er i samme landskap.

Med en 3.0 V6 på 340 hestekrefter er startprisen 1.134.850.

S-versjonen av V6, med 380, ligger cirka 100.000 over, mens toppmodellen med en fem liters V8 på 495 hestekrefter er priset til 1.669.850.

KVIKK: V8 S gjør null til hundre på 4,3 sekunder, V6 S bruker 4,9 og V6 5,3 sekuner.

Mer bilstoff på E24 BIL

- Det blir selvsagt ikke store salgstall med F-type i Norge. Vi håper på å selge rundt 15 i år, og opprettholde tallet neste år når den og kommer i coupé-versjon. Vi ser på Porsche 911 og Aston Martin Vantage V8 som naturlige konkurrenter, ikke Boxster og Cayman, som er mindre og enklere biler.

Første sportsbil på 40 år

Han tror det blir V6 S-utgaven som vil selge best i Norge.

- Vi har bestilt opp noen av disse med all verdens utstyr, som kommer til koste cirka 1,5 millioner kroner. En tilsvarende utstyrt Porsche 911 Carrera 2 kabriolet ligger på 1,8 til 1,9 millioner.

F-type skal vise at Jaguar kan bygge rendyrkete sportsbiler, noe de, ifølge Øvreseth, ikke har gjort siden E-type. Den gikk ut av produksjon i 1974. Siden den gang har de laget det han kaller «grand tourere», større, sportslige biler som XJS og XK.

De første bilene kommer til Norge i mai.

Les også:

  • Test av Jaguar XF Sportbrake
  • Test av den nye Range Rover
  • Jaguar skrinlegger superbil
Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. En skikkelig bajas fra Jaguar

  2. Penere blir det ikke

  3. Jaguar med modelloffensiv

  4. Mercedes med Porsche 911-konkurrent

  5. De største billegendene