Tyske premiummerker setter rekorder

Mens resten av Europas bilprodusenter sliter med et elendig hjemmemarked, går Audi, BMW og Mercedes-Benz så det suser over hele verden.

LUKSUS I BEVEGELSE: BMW, Mercedes-Benz og Audi profitterer på at de har bygd seg opp globalt og ikke er så avhengige av Europa.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

De tre tyske bilmerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz har alle tre passert salgstallene fra fjoråret med en måned igjen.

Det betyr at de er på vei til nye salgsrekorder, alle tr

Tallene er i sterk kontrast til de ikke-tyske bilprodusentene i Europa, som sliter stort.

Les også: Kjemperesultat for VW

BMW er forsatt det største merket av trioen, og har til og med november solgt 1.388.274 biler på verdensbasis om man ikke tar med Mini og Rolls Royce.

BMW størst

- Vi har notert solide økninger i mange av våre markeder den siste måneden og målet er å holde momentet. Vi har rekordmålet for 2012 godt innenfor rekkevidde og vi vil nok en gang være det største premiumselskapet i verden, sier Ian Robertson, sjef for salgs- og markedsavdelingen i BMW i en pressemelding.

Les også: Opel stanser produksjon i Bochum

Grunnen til merkenes suksess er et salg som er spredd over hele verden, i også områder hvor økonomien er i vekst. Problemet til merker som Ford, Opel, Peugeot og Fiat er at en stor del av deres salg er konsentrert i Europa, hvor markedet er i fritt fall.

STØRST: BMW er størst av de tre premiummerkene, og en modell som X3 har bidratt sterkt til dette. Siden introduksjonen i slutten av 2010 har den solgt i 250.000 eksemplarer.

Europa «utfordrende»

I tillegg ser det ut til at markedet for de vanlige europeiske bilene taper store andeler til de koreanske merkene Hyundai og Kia, mens premiummerkene ikke opplever samme konkurranse fra den kanten.

Les også: Europas bilsalg: - Det ser dystert ut

BMW kaller markedet i Europa «utfordrende», men klokker inn en vekst for BMW gruppen på 1,5 prosent så langt i år.

Audi passerte sin totalrekord for et helt år i november. I de elleve første månedene er det solgt 1.344.750 Audi. Det er vel 22.000 mer enn i hele 2011, som også var et rekordår.

Audi treffer i USA

Økningen er på 12,7 prosent langt i år. De har og klart å gå mot trenden i Europa med en vekst på 3,5 prosent. Samtidig er det tegn på at regionen kan bli en utfordring neste år, da det er en nedgang på nær to prosent i november i forhold til året før.

STØRRELSEN TELLER: Audi Q7, og de andre store modellene fra merket, har en voldsom salgsøkning i USA.

Samtidig begynner de å få skikkelig fart i USA, hvor salget i år har økt med nærmere 20 prosent, og enda mer enn det i november.

Les også: Full fart i USAs bilsalg

- Vi opplever sterk etterspørsel i USA. Audi vokser klart raskere enn markedet, spesielt i storbilklassen.

For A6, A7 Sportback, Q7 og A8 er det en samlet økning på 42 prosent i forhold til 2011.

Ny rekord - igjen

Mercedes-Benz på sin side har tapt litt terreng til to andre merkene etter at de ble passert av Audi i fjor, men kan og fortelle om gode tider.

STOR ØKNING: Suv-segmentet hos Mercedes-Benz har en sterk salgsvekst. Sett under ett har de solgt i 257.216 så langt i år, 16 prosent mer enn i 2011. Her representert med en ML.

- I november oppnådde vi en ny salgsrekord igjen. Rett før slutten av året kan vi si at vi er på vei til å gjøre 2012 til det året da vi har solgt mest biler i selskapets historie, sier Joachim Schmidt, visepresident i Mercedes-Benz sin salgs- og markedsføringsavdeling.

De solgte 120.346 biler i november, 5,7 prosent mer enn samme måned året før. For året som helhet er økningen 5,1 prosent, med et totaltall på 1.194.904 biler.

Mercedes-Benz kan og vise til en liten økning i Europa.

Trenden er at merkene har god flyt i Norge og. Her er Audi størst, med 7.820 nybilregistreringer i 2012 ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Dette gjør dem til det femte mest solgte merket. På plassen etter følger BMW med 6.921. De har økt henholdsvis 15,9 og 16,1 prosent i 2012 i forhold til 2011.

Mercedes-Benz henger litt etter, på en ellevte plass med 4.954 biler, men de opplever den største veksten, på 19,4 prosent.

Les også:

Venter svakere etterspørsel i Europa

BMW satser i Brasil

For familien med virkelig dårlig tid

Luksus i mer enn 50 år

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Tyske premiummerker trosser bilkrisen:Selger som aldri før

  2. BMW vant premiumkappløpet

  3. Mercedes større enn Audi i november - og øker mest

  4. Tyske «premiummerker» fosser videre

  5. Kraftig salgsvekst for tyske luksusmerker