Tyske luksusmerker selger som aldri før

Audi, BMW og Mercedes Benz forsetter å selge sterkt, og det kan bli tett om tetplassen ved utgangen av året.

SELGER MEST: BMW selger flest biler av de tyske luksusmerkene.
Publisert: Publisert:

De tre tyske bilmerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz leverte rekordsalgstall for første halvår av 2011. Og de holder tempoet oppe inn i andre halvdel.

Bilmerkene har nå lagt frem hver sin julirekord. Aldri før ha så mange kjøpt biler av disse merkene.

Lite skiller

Det er heller ikke mye som skiller dem. BMW er størst med 108.721 biler solgt i juli, Audi ligger rett bak med 106.000, mens Mercedes-Benz så vidt ligger over 100.000.

Disse tallene inkluderer ikke Mini hos BMW eller Smart hos Mercedes-Benz.

Audi har en økning fra samme måned i fjor på 16 prosent, BMW 7,1, mens Mercedes-Benz øker med 2,7 prosent.

Salgsboom for tyske luksusbiler

- Vi har nettopp rapportert om den mest suksessfulle juli noensinne, og vi er godt på vei til å nå vårt mål på 1,6 millioner kjøretøy i 2011. Noe som vi være det beste resultatet for BMW Group noensinne, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW AG i en pressemelding.

Luksus

- Den sterkeste veksten ser vi i luksusmodellene, sier Peter Schwarzenbauer styremedlem i Audi.

Han trekker særlig frem den nye A6-modellen, og at A7 selger langt mer enn forventet i USA.

- Totalt sett er i vi en veldig god posisjon, og ser ut til å selge mer enn 1.35 millioner passasjerbiler og Smart i 2011, noe som vil gjøre det til vårt beste år, historisk sett, sier Joachim Schmidt vise-president i Mercedes-Benz salgsavdeling.

Kan bli jevnt

Her er det stor tro på den helt nye M-klassen og den oppgraderte C-klassen.

Hos BMW er det X3-modellen som er den store motoren, tett fulgt av X1 og 5-serien.

Totalsalget så langt i år er 795.590 BMW, 758,950 Audi og Mercedes-Benz 710.922.

Slik det ser ut nå vil BMW fortsatt være størst ved utgangen av året, men julisalget viser at Audi haler innpå.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no