Internett større enn tv?

Tv-sjef innrømmer at internett kan passere tv i annonsesalg allerede i år

Scanpix
  • Knut Kristian Hauger - Kampanje
  • Hans Hjellemo - Kampanje
Publisert:,

Nina Hølke i mediabyrået Confetti spår internett forbi tv som landets største reklamekanal allerede i år.

Hølke peker på at reklameomsetningen på internett var på 715 millioner kroner ved utgangen av mai, mens tilsvarende tll for tv-annonser gjennom mediebyråene var på 800 millioner kroner, skriver Kampanje .

- Og da er katalog og søk på internett holdt utenfor. Tallene kan sammenlignes fordi det meste av reklameinvesteringene på nett skjer direkte fra annonsørene, ikke via mediebyråene, sa Nina Hølke under en debatt om tv-mediets fremtid i regi av Mediaforum tirsdag ettermiddag.

Hølke slo videre til med tall som viste at der nettet har hatt en vekst på hele 34 prosent så langt i år, måtte tv nøye seg med en vekst på 0,1 prosent.

– Jeg tror derfor at internett passerer tv i reklameomsetning allerede i november eller desember i år, fortsatt Hølke.

TV-seingen faller

Bakteppet for debatten var det voldsomme fallet i tv-seing som har pågått de to siste årene, og hvor nedgangen i tv-seere har doblet seg med en nedgang på ti prosent første halvår i år sammenlignet med første halvår i fjor.

Les også: TV har nådd toppen (ekstern lenke)

Unge menn faller fra mest og kraftigst, og utgjør et stadig større problem hvor internett og andre sosiale medier utfordrer tv.

TVNorge-sjef Morten Aass, som representerte tv, sammen med sin kollega Bente Klemetsdal i SBS, innrømmer at det kan gå troll i ord.

– Det har vært en blodfattig periode i tv, hvor vi har tømt en sjanger, nemlig reality, som har betydd mye for alle, sa Aass, som likevel håper på å ta tilbake tv-seere i høst blant annet som følge av at det digitale bakkenettet åpner.

Les også: Spår beskjeden TV-vekst (ekstern lenke)

- Status quo

Totalt så anslo Hølke et nettmarked på rundt to milliarder kroner, eksklusive katalog og søk, og TVNorge-sjef Morten Aass måtte innrømme at han på vegne av tv-bransjen ikke hadde så mye mer å slå i bordet med.

– Vi ligger på litt over to milliarder vi også. Men dette er ikke veldig overraskende og vi taper jo ikke penger. Vi vokser jo, sa Aass.

– Men markedet vokser med ti prosent, så da blir det vel status quo, kontret Hølke.

Tatt på senga

Hølke og Confetti hadde mer på lager kontra tv.

– Tv har vært konge på haugen litt for lenge. Der hvor andre medier har konkurrert mot hverandre i lengre tid blir tv nå tatt på senga og overrasket av konkurransen. Seerfallet beskrives som små justeringer, men det kan være starten på et vedvarende fall i et ti-års perspektiv, sa Hølke og fastslo at hun egentlig kunne sitte rolig og se arrogant ut.

– Det spennende med internett nå er at hjemmebruken av internett har utviklet seg til å bli mye høyere enn bruk av internett på jobb. Dermed har nettet gått fra å være et dagmedium til et kveldsmedium, som i større grad konkurrerer mot tv og hvor de unge leder an. Internett tar fra alle kanaler, men tv taper mest, sa Hølke.

Les flere saker om medier og reklame på Kampanje

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Tv har nådd toppen

  2. Nå faller reklamemarkedet

  3. TVNorge-sjefen: - Discovery har fulgt oss tett

  4. Annonsørinnhold

  5. Når moroa tar overhånd

  6. Godt betalt for gammelt nytt på nettet