Coca-Cola ber TV 2 forklare seg
Coca-Cola reagerer på at TV 2 betalte for David Irvings reise og opphold.
Mandag ble det kjent at TV 2 sponset reise og opphold for forfatter og historiker David Irving slik at han kunne stille til intervju i TV 2-programmet "Tabloid". Det har vakt sterke reaksjoner.
Les også: - Jeg har snakket til flere millioner seere
Nå reagerer også en av TV 2s viktigste kunder, Coca-Cola. Ifølge nrk.no vil verdens største brusprodusent nå ha et møte med TV 2 for å klarlegge hvilke redaksjonelle vurderinger kanalen la til grunn for Irving-intervjuet.
- Vi vil ha en dialog med TV 2 om denne saken. Vi synes det er naturlig å spørre dem om hva som ligger bak, også får vi gjøre oss opp en mening i kjølvannet av det, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, Stein Rømmerud, til nrk.no.
Samtidig presiserer Coca-Cola at de ikke kommer til å boikotte TV 2, eller legge føringer på kanalens innhold. Informasjonssjef i TV2, Marianne Røiseland sier TV 2 ikke kan la annonsører bestemme over programmeringen.
Sist gang TV 2 var i hardt annonsør-vær, var da kanalen satte opp Kristopher Schaus program "De 7 dødssynder". Den gang ønsket ikke annonsører som Opplysningen 1881, elektrokjeden Expert og Maxbo å bli forbundet med programmet.